Bine ai venit!
|
| |
Postcards. Ștefan Câlția
--7%

Postcards. Ștefan Câlția

106,03 lei 99,00 lei
O galerie cu picturi într-o cutie elegantă de 16×16 centimetri și, mai mult decât atât, o stivuire delicată de lumi necuprinse, o invitație la zbor, plutire și visare. Aceasta este ediția din 2021 a colecției de cartoline care poartă semnătura pictorului Ștefan Câlția și care cuprinde, dimpreună cu temele predilecte ale creației sale, și sugestia discretă că în lumea comunicării digitale am mai putea, din când în când, să trimitem câte un gând pe o carte poștală.
Nr. pagini: Cutie cu 40 de cărți poștale Format: 16 × 16 cm Categorii: Noutăți, Autori români, Colecționabile, Cărți Poștale Descriptoare: Editura: Curtea Veche Publishing

Ștefan Câlția

Ștefan Câlția (n. 15 mai 1942, Brașov, România) este un renumit pictor român. S-a născut la Brașov la 15 mai 1942, al doilea copil din cei șase ai lui Aurel și ai Paraschivei, născută Stinghe. Curând după aceea, familia s-a mutat la Făgăraș. Și-a petrecut o mare parte a copilăriei la Șona, satul bunicilor, situat pe malul drept al Oltului, lângă Făgăraș, spațiu geografic și afectiv care va fi prezent în diverse moduri și în creația sa artistică. Între 1955 și 1963 urmează cursurile Liceului de Arte Plastice și Muzică din Timișoara, avându-l ca profesor pe graficianul Julius Podlipny. Între 1964 și 1970, este student al Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, absolvind ca șef de promoție la clasa profesorului Corneliu Baba. A fost coleg cu nume importante ale artei plastice românești: Cornel Antonescu, Zamfir Dumitrescu, Mihai Cizmaru, Sorin Ilfoveanu și Sorin Dumitrescu. A făcut parte, alături de Zamfir Dumitrescu, Sorin Ilfoveanu, Cornel Antonescu, Wanda Mihuleac, Victor Teodorov, Mihai Buculei, Napoleon Tiron, Bata Marianov, Florin Codre, Ovidiu Buba și Tereza Panelli din generația de aur a Institutului de Artă Plastică „Nicolae Grigorescu” din București, generație despre care se poate spune că a intrat deja în istoria artei.

S-a încadrat în genul picturii realismului fantastic, fiind probabil cel mai important reprezentant al acestui gen. Teme principale: insula, zborul (mai exact plutirea, făcând legătura dintre gând – ce înseamnă a merge prin și pe deasupra lucrurilor – și materia tangibilă). Se consideră pictor al cerului. Acoperă tema compozițiilor cu figuri umane (vezi ciclul teatrului ambulant). Povestea este importantă, se reflectă în compoziții concepute clasic, tipic compozițiilor de artă plastică fără elemente decorative. Abordează două moduri: personajul uman mic într-un mediu amplu și personajul uman în relație armonică cu mediul ducând prin elemente simbolice povara propriei vieți. Cromatica tipică de pictor aduce imaginea unor game ample cuprinzând tot spectrul cercului cromatic. Optează clar, în toate lucrările din toată evoluția sa, atât pentru contrastul închis/deschis, cât și pentru contrastul cald/rece simultan în fiecare lucrare. Maestru al subordonării compoziționale, relevă centrii de interes cu ușurință și determinare. 

Un sâmbure de dumnezeire și de îngereală.

Dan C. Mihăilescu

Eu niciodată nu am preluat simbolurile sau miturile în sensul profund – și rigid, în același timp – al definițiilor de dicționar. Pentru mine, și miturile, și simbolurile, sunt ca niște pietre prețioase foarte bine șlefuite, pe care timpul le-a matizat și pe care nu le mai poți citi în toată limpezimea lor.

Ștefan Câlția

Dincolo de tentațiile decodificării universului reprezentațional, atunci când ne adâncim în bucuriile pur vizuale pe care culoarea și ivirea formei din culoare ori linie ni le oferă prin operele acestui artist, uităm parcă de semantică, măcar preț de câteva clipiri.

Adrian Guță

Îngeri-clovni cu exoftalmii delicate, de o mirare rotundă, călătoresc prin lumi onirice. Nu întotdeauna au picioare. Duc în spinări sau pe brațe diafane aripi și tipsii pe care sunt rânduite lumi. Uneori se înlănțuie în cortegii impregnate cu tăceri, căci pentru taina și înțelesul lor, vorbele ar fi strivitoare. Păsărarul își poartă poverile de păsări cu ingenuă nedumerire, păstorul plutește prin pădure, amintind de un Icar care cade veșnic și niciodată nu se sfărâmă, inorogul de piatră coboară din mit și stă drept mărturie pentru cruzimile istoriei, ierburile de leac ne întâmpină din fragilitatea și transparența sticlei pictate, iar ulcelele luate din carnea strămoșilor poartă cârciumăresele colorate ca pe niște ofrande.


Textúri uleioase fără contur precis, întinse în grosimi și subțirimi de culoare când exuberantă, când stinsă, lasă striațiile pânzei să se întrevadă, îmbiind ochiul virgin să plonjeze în materia picturală întocmai cum lumile înfățișate îmbie la plonjarea într-o stare de visare. Picturile lui Ștefan Câlția sunt transparente și criptice deopotrivă. Sensurile ascunse în ele sparg crusta văzului și ne îndeamnă să pășim în simbol. Și la fel cum personajele mitice își poartă imponderabilele poveri fantastice, cartolinele devin un purtător umil pentru o nesfârșită sărbătoare a privirii.

Anul apariției: 2021

Format: 16 × 16 cm

Număr pagini: Cutie cu 40 de cărți poștale

Autor: Ștefan Câlția

ISBN : 5948492410141