Acum citești
Corina Popa, fondatoarea Școlii de Gramatică, despre educație, cuvinte și comunicare: ,,A venit vremea să conștientizăm puterea transformatoare a limbajului”

Corina Popa, fondatoarea Școlii de Gramatică, despre educație, cuvinte și comunicare: ,,A venit vremea să conștientizăm puterea transformatoare a limbajului”

Câtă atenție acordăm cuvintelor noastre? Cât de mult cântărim un cuvânt înainte de a-l adresa celui de lângă noi? Te-ai gândit vreodată ce putere imensă au cuvintele pe care le folosim? Chiar așa, oare cum le alegem? Cum le răstălmăcim? Cum le combinăm, astfel încât să transmitem uneori toată indiferența noastră? Sau toată iubirea. Tot atașamentul. Toată solidaritatea. Sau nepăsarea. Sau poate emoția.

Cum alegem cuvintele pentru a consolida relația părinte-copil? Sau profesor-părinte -copil? Uneori, nici nu conștientizăm cât de importante sunt cuvintele. Nu de puține ori le aruncăm la întâmplare, fără să le cântărim prea mult. Apoi, le regretăm. Uneori, tardiv!

Cuvintele cântăresc foarte mult și sunt o adevărată punte pentru a întări relația copil-părinte-profesor. Într-o perioadă în care fiecare s-a închis, mai mult ca oricând în propria bulă – într-o perioadă a restricțiilor – cuvintele sunt cele care păstrează magia poveștii. Care unesc oamenii. Care solidarizează. Care încurajează copiii. Care învăluie profesorii. Care motivează părinții.

Dacă nu mă credeți, vă invit să citiți textul Corinei Popa, fondatoarea primei Școli de Gramatică din România. Îți vorbește, așa cum numai ea știe, despre educație, despre cuvinte ,,ferestre” și cuvinte ,,ziduri”. Despre cât de importantă este comunicarea într-o lume în care, nu de puține ori, fiecare încearcă să pară ceea ce nu este.

,,Fagure de miere sunt cuvintele bune şi dulceaţa tămăduitoare a sufletelor”, spunea atât de frumos scriitorul Mihail Sadoveanu.

Așadar, mare atenție la cuvinte! Ele pot schimba o lume sau pot avea efectul invers! Depinde de noi să le dăm putere și să le facem să fie imaginea sufletului nostru

Mai mult, pe site-ul editurii Curtea Veche Publishing puteți găsi acele cărți – de la dezvoltare personală, cărți de psihologie, colecția cărți cheie, cărți pentru copii, cărți de parenting – care te pot ajuta să înțelegi cât de importantă este comunicarea și cum poți ajunge cu copilul tău la o discuție constructivă. O discuție care să-l motiveze și care să-l pregătească pentru viață.

Mai jos aveți textul Corinei Popa pe acest subiect:

,,Educația, în viziunea mea, este povestea cuvintelor care ne ajută să creștem – și nu la sensul biologic mă refer, ci lăuntric (prin autodescoperire), axiologic (prin valori) și gnoseologic (prin cunoștințe). Cuvintele sunt mentale, emoționale și fizice – le căutăm, le gândim înainte de a le rosti, le simțim, sunt încărcate de emoțiile, de poveștile noastre anterioare legate de ele și le resimțim.

Actul educării implică o permanentă comunicare și o componentă de socializare, interdependența pedagogie-comunicare, fiindu-ne cunoscută încă din Antichitate, prin intermediul sofiștilor, al maieuticii socratice, al filozofiei platoniciene, dialogul ca instrument al formării umane rămânând esențial până în zilele noastre.

Corina Popa: Atenția la cuvintele pe care le folosim trebuie antrenată încă din familie

Cuvintele sunt interfața dintre noi și lume, cuvintele se nasc ÎN noi, nu doar DIN noi, cresc odată cu noi și ne ajută să creștem, prin ele, alți oameni. Atenția la cuvintele pe care le folosim trebuie antrenată încă din familie, de la vârstele mici. Încurajările, cuvintele pline de blândețe, abordarea respectuoasă a situațiilor conflictuale, expunerea argumentată și calmă a propriei opinii – toate acestea sunt opțiuni lingvistice și comportamentale sănătoase, care ajută la dezvoltarea armonioasă a oricărui copil.


Corina Popa: În relația elev-profesor sau copil-părinte, puterea cuvântului nu este niciodată de neglijat

Alegerea fiecărui cuvânt spune ceva despre noi și trezește ceva în celălalt. Nu există un cuvânt neutru din punct de vedere afectiv (nu mă refer aici la elementele pe care le utilizăm ca simple instrumente gramaticale, precum prepozițiile sau conjuncțiile), pentru că orice cuvânt poartă istoria experienței noastre cu el. Cuvântul este un vehicul al emoției, iar valența emoției poate fi negativă sau pozitivă. Folosirea unui limbaj pozitiv poate schimba în bine viața celor din jur și exercită o influență pozitivă asupra creierului nostru.

Corina Popa: Exprimările evazive, ambigue sau stereotipe sunt, la rândul lor, indezirabile în educație

La polul opus, insultele, cuvintele rostite cu ton poruncitor, enunțurile care transmit o atitudine de superioritate pot genera reacții similare din partea tinerilor noștri interlocutori sau pot sădi în mintea copiilor dorința de a ajunge, într-o zi, la rândul lor, într-o poziție de putere, pentru a o folosi în mod abuziv.
Exprimările evazive, ambigue sau stereotipe sunt, la rândul lor, indezirabile în educație. Cuvintele pot fi folosite pentru a ne ascunde sau pentru a ne transmite așa cum suntem. Educarea copilului în spiritul unui limbaj evaziv va conduce la construirea unui adult care nu fuge doar de cuvinte, ci și de el însuși. Care nu are curajul de a-și îmbrățișa vulnerabilitatea și de a fi autentic, captiv al lui „a părea” și nu liber în „a fi”.

Corina Popa: În viziunea mea, cuvintele pot fi împărțite în două categorii – cuvinte-ziduri și cuvinte-ferestre

Un cuvânt-zid ne ascunde, ne privează de bucuria autodezvăluirii, devine un element al limbii de lemn și ne îngrădește conectarea la emoție. Poate cel mai frecvent cuvânt-zid al zilelor noastre este „ok”. Poate cel mai frecvent cuvânt pe care îl spuneți zi de zi este „ok”. La clasă a fost „ok”. Îi spuneți unui copil ca a avut o lucrare ok? Vreți să aveți o viață ok? Sau ar suna mai bine o lucrare sau o viață: motivantă, bună, perfectibilă, minunată, excepțională, rară, specială, fascinantă, deosebită, diferită, plină de inspirație.

Corina Popa: Să învățăm copiii să trăiască în și prin cuvinte, precum „generozitate”, „perseverență”, „tenacitate”

Prin repetare, cuvintele-ziduri ajung să transforme oamenii în ziduri. Ieșirea din iadul devenirii unui om-zid te conduce spre raiul puterii de a dărâma zidul din om.
A venit vremea să conștientizăm puterea transformatoare a limbajului – această competență vitală prin care putem exprima, dar, cel mai important, ne putem exprima pe noi. Cuvinte care au capacitatea de a uimi, de a întări și de a motiva învățarea. Cuvinte care transmit curaj, care ne ajută să nu fim înfrânți de temeri, care ne dau motive să creștem: bucurie, prietenie, prețuire, iubire, recunoștință, admirație, încredere. Să învățăm copiii să trăiască în și prin cuvinte, precum „generozitate”, „perseverență”, „tenacitate”, „demnitate”, „noblețe”. Să nu lăsăm cuvintele-ziduri să clădească ziduri în oameni!”, conchide Corina Popa, fondatoarea Școlii de Gramatică.

Știai că o carte poate schimba un destin? Că un cuvânt poate schimba o lume? Am ales petru tine câteva cărți de la editura Curtea Veche Publishing. Sperăm să te inspire și să te ajute să înțelegi mai bine ce înseamnă o comunicare eficientă.

Cartea Mami, tati, mă auziţi?, autor Jacques Salomé

Așa cum bine știm, copiii au propriile lor gânduri. Acesta ar putea fi laitmotivul unei cărţi care ne invită să descoperim incredibila bogăţie a limbajelor prin care copilul încearcă să se dezvăluie şi să se familiarizeze cu o lume plină de neprevăzut şi de pericole.

În perioada primei copilării, părinţii şi educatorii sunt puşi în faţa unei varietăţi de limbaje nonverbale pe care trebuie să le asculte, să le recunoască şi să încerce să le înţeleagă: gesturile, somatizările sau simbolizările.

Așadar, copilul are puterea magică de a se face auzit, de a ne înţelege fără cuvinte, de a ne permite să ne întoarcem la propria copilărie pentru a umple golurile de tristeţe şi angoasă. Trebuie doar să îl ascultăm și să fim acolo atunci când el vrea să ne transmit un mesaj.

Comunicarea eficientă cu copiii , de Adele Faber și Elaine Mazlish

Adele Faber și Elaine Mazlish, specialiste în comunicare și în educația copiilor, propun metode inteligente și pline de umor, completate de o serie de sfaturi punctuale, de ilustrații amuzante, precum și de studii de caz din care se pot trage concluzii utile.
Prin aplicarea acestor metode, părinții și profesorii îi pot ajuta pe copii să facă față celor mai diverse probleme care le afectează procesul de învățare. Totodată, vor înțelege mai bine diferența dintre cuvintele care stârnesc conflicte și cele care construiesc un context pașnic, de cooperare.

Dacă vă doriți un copil care să aibă o imagine de sine pozitivă, abilități puternice de comunicare, un simț dezvoltat al empatiei, un caracter puternic și care să fie stăpân pe propriile emoții, aceasta este cartea de care aveți nevoie.

Cartea Putem crește copii buni într-o lume negativă!, de Zig Ziglar

Lumea în care suntem nevoiţi să ne creştem copiii se transformă rapid. Conflictul dintre generaţii este mai acut ca oricând, iar carierele părinţilor au, de multe ori, un efect nociv asupra vieţii de familie. Mai rău, ştirile şi programele TV estompează valorile morale perene.

Articol recomandat

Zig Ziglar ne arată aici că nu sunt importante doar genele moştenite, mediul de viaţă, educaţia, anturajul sau banii. Important este şi cât timp petrecem cu copiii noştri, cum îi învăţăm ce e disciplina, în ce fel ne manifestăm iubirea părintească, ce sfaturi le dăm, câtă răbdare avem cu ei şi până unde merge toleranţa noastră.

E cazul să ne întrebăm cum ne creştem, în realitate, copiii. Îi cunoaştem, cu adevărat? Ştim ce probleme au? Ne spun ei, oare, tot ce au pe suflet? Suntem noi cei la care vin să ceară sfaturi? Cartea aceasta demonstrează un lucru simplu, dar pe care multe familii îl ignoră cu obstinaţie: părinţii determină în mod esenţial viitorul copiilor lor.

Cartea Dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor, de Linda Lantieri

Valorificând cele mai recente descoperiri din domeniul cercetărilor asupra funcţionării creierului şi din psihopedagogie, Linda Lantieri a creat un program educaţional vizând învăţarea socio-emoţională, care, aplicat în numeroase şcoli, s-a dovedit extrem de eficient în a-i ajuta pe copii să se relaxeze, să îşi exprime adecvat emoţiile, să îşi descopere interesele şi să depăşească anumite dificultăţi și chiar traume.

De fapt, autoarea demonstrează că pe lista disciplinelor şcolare esenţiale trebuie adăugată una care să aibă ca scop dezvoltarea rezilienţei interioare a copiilor – învăţarea socio-emoţională.

Alte benefiicii ale aplicării exerciţiilor din acest ghid sunt: creşterea stimei de sine, îmbunătăţirea conştiinţei de sine şi a abilităţilor de comunicare interpersonală şi creşterea performanţei şcolare.

Puteți citi articole pe aceeași temă:

#timpulsăcitim Mesajul Corinei Popa, fondatoarea Școlii de Gramatică: „Când citim, mintea noastră intră în contact cu noi viziuni despre lume“

Să rezolvăm problemele împreună! Cum construim parteneriatul părinte-copil-profesor

Cum vorbim și cum ne susținem copiii adolescenți? 5 limbaje ale iubirii pe care părinții trebuie să le cunoască

Nu uitați de emoțiile copiilor voștri! MESAJ pentru ei: Să aveți mereu curajul de a vă urma visele!

rțile, marea bucurie a unei mame cu 3 fete! Ce mai citim împreună cu copiii noștri

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus