Acum citești
Lecțiile cuvântului A ASCULTA. Tu ești un bun ascultător?

Lecțiile cuvântului A ASCULTA. Tu ești un bun ascultător?

Despre ce înseamnă a asculta am putea scrie pagini întregi. De obicei, pare că ascultăm. Uneori doar pare pentru că – și dacă ești sincer, recunoști că ți s-a întâmplat și ție – privirea și atenția ta par că trec prin cel din fața ta, în timp ce respectivul încearcă să-ți explice experiența lui, o problemă de la job sau o problemă personală.

Cartea Ascultă!, scrisă de Dale Carnegie & Associates și publicată la editura Curtea Veche Publishing te poate ajuta să găsești răspunsul la toate aceste întrebări și încă multe altele, pornind de la ideea că pentru a fi un partener de discuție mai bun, este fundamental să înveți să-l asculți pe celălalt.

Lecția cea mai importantă este aceea că pentru a fi înțeles și ascultat trebuie mai întâi să înveți tu să-l asculți și să-l înțelegi pe celălalt. Folosind exemple concrete, tehnici ușor de învățat, care pot fi aplicate rapid în interacțiunile de zi cu zi, această carte tepoate învăța să devii un ascultător mai bun, mai empatic, mai atent, chiar și în situațiile cele mai delicate.

Hai să fim sinceri, de câte ori ți s‑a întâmplat să nu poți să te concentrezi la ceea ce povestește cineva?

De aici, până la a înțelege greșit lucrurile și de a izbucni conflictul mai este doar un pas. Se întâmplă tot timpul la locul de muncă, acasă și în relațiile de familie sau în cele profesionale.

Ce‑ar fi dacă ar exista un mod de a gândi diferit? Un mod care ar stinge conflictul, ar construi relații mai puternice și ți‑ar permite să faci un pas în spate și să vezi imaginea de ansamblu? Ce‑ar fi dacă ar exista o modalitate de a‑ți îmbunătăți toate relațiile? Există. Se numește a asculta.

Tu, cel care citești acest articol și care ai ajuns pe site-ul carticheie.ro – sperăm să-mi placă articolele noastre și să continui să ne vizitezi – s‑ar putea să CREZI că ești un ascultător excelent. Dar ești oare cu adevărat?

Pentru a‑ți testa abilitățile de ascultare, te invit să-ți faci testul de autoevaluare de mai jos. Îți dau un sfat: încearcă să fii cât mai sincer cu tine însuți! Spor și aștept feedback-ul tău!

Deloc/ Rar/ Uneori /Deseori / Foarte des

Multi-ethnic african and caucasian friends talking eating pizza in pizzeria, diverse young people enjoy italian food at meeting, multiracial students having conversation during lunch together in cafe
  1. Când discut cu cineva la telefon, este în regulă să răspund la e‑mailuri și la mesaje în timp ce îl ascult.
  2. Când ascult o altă persoană, încep să mă supăr și să
    reacționez emoțional.
  3. Tăcerea din timpul conversațiilor mă face să mă simt
    inconfortabil.
  4. Dacă am o poveste relevantă de împărtășit, voi întrerupe cealaltă persoană pentru a i‑o spune, și abia apoi o voi lăsa să vorbească.
  5. Oamenii par să se supere în timpul unor conversații cu mine și impresia mea e că o fac fără motiv.
  6. Pentru ca discuția să curgă, pun întrebări la care se poate răspunde cu un simplu „da“ sau „nu“.
  7. Joc rolul „avocatului diavolului“ pentru a o ajuta pe cealaltă persoană să vadă o altă perspectivă decât cea din care vorbește.
  8. Dacă cineva vrea să discute despre ceva de nenumărate ori, pur și simplu îi spun ceea ce vrea să audă pentru a-l face să tacă.
  9. În timp ce ascult, mă gândesc la ce îi voi răspunde celeilalte persoane.
  10. Mă simt inconfortabil când oamenii îmi vorbesc despre subiecte sensibile.
  11. Dacă o altă persoană are o viziune diferită în privința unui lucru în care eu cred cu tărie, refuz dialogul.
  12. Nu acord prea multă atenție aspectelor cum ar fi mediul în care se desfășoară conversația sau limbajul corpului.Ceea ce contează este ceea ce spune cealaltă persoană.
  13. Dacă cealaltă persoană are dificultăți în a-și exprima punctul de vedere, intervin cu propriile mele sugestii.
  14. Dacă cineva care vrea să îmi vorbească mă întrerupe din ceea ce fac, sunt foarte nerăbdător să termine de vorbit, astfel încât să mă pot întoarce la ceea ce făceam mai devreme.

Pentru a‑ți determina punctajul, acordă‑ți următoarele puncte pentru fiecare răspuns:

Deloc = 1 punct
Rar = 2 puncte
Uneori = 3 puncte
Adesea = 4 puncte
Foarte des = 5 puncte
Interpretarea punctajului
14–29: Medalia de aur

Iată interpretarea punctajului:

14–29: Medalia de aur – Deja ai abilități grozave de ascultare. Ai capacitatea de a face oamenii să se simtă ascultați și să își dorească să discute cu tine. Ești implicat emoțional în discuție și oferi oamenilor întreaga ta atenție. Străduiește‑te să continui să îți cultivi și să îți dezvolți această capacitate. Citește această carte pentru a afla cum să devii un ascultător și mai eficient.

30–49: Medalia de argint – Oamenilor le place să vorbească cu tine, dar uneori, dacă subiectele devin prea sensibile sau incomode, ai tendința să schimbi subiectul sau să faci o glumă. Instrumentele și ideile 23 din această carte te vor ajuta să continui să îți îmbunătățești abilitatea și să devii un ascultător mai eficient.

50–70: Medalia de bronz – Dacă punctajul te‑a plasat în această categorie, ai putea crede că ești un ascultător mai bun decât te consideră ceilalți. E posibil să le dai oamenilor sentimentul că nu îți pasă de ceea ce spun sau să ajungi frecvent la neînțelegeri. Nu îți face griji, totuși. Lucrurile pe care le vei învăța în această carte te vor ajuta.

Cum să învățăm să ne gestionăm emoțiile și să devenim cât mai buni ascultători?

Cercetătorii în domeniul conflictului Roger Fisher și William Ury, în lucrarea lor clasică, intitulată Răspunsul lor…DA, menționează câteva tehnici pentru gestionarea emoțiilor în timpul conflictelor. Emoțiile puternice sunt atât o cauză, cât și un rezultat al conflictului.

Dale Carnegie ne spune că persoanele aflate în conflict pot avea o varietate de emoții negative – furie, neîncredere, dezamăgire, nemulțumire, confuzie, îngrijorare sau frică. Iată câteva sfaturi, bazate pe munca lui Fisher și Ury, pentru gestionarea emoțiilor puternice.

Smiling adult daughter listening to older mother, talking, sitting on cozy couch at home, happy young woman and mature mum or grandmother chatting, having fun, sharing news, two generations
  1. Când simți că ești copleșit de emoții, fă un pas în spate și concentrează‑te asupra emoțiilor celuilalt. Este furios sau pur și simplu înflăcărat sau pasionat de subiect?
  2. Încearcă să găsești sursa emoțiilor. Care sunt filtrele conlocutorului tău care i‑ar putea determina sentimentele și acțiunile? E posibil ca filtrul să nu aibă nicio legătură cu tine?
  3. Vorbește deschis despre sentimentele celeilalte persoane. „Se pare că această conversație te enervează. Mă înșel?“
  4. Exprimă‑ți propriile sentimente într‑un mod non‑conflictual (folosind declarații care încep cu „eu“ în locul celor care încep cu „tu“). „Cred că mă simt frustrat pentru că…“
  5. Recunoaște în chip explicit sentimentele celeilalte persoane și dreptul acesteia de a vedea lucrurile altfel decât tine.
  6. Dacă cealaltă persoană nu poate să facă un pas în spate pentru a‑și evalua emoțiile, atunci fă‑o tu. Nu reacționa emoțional; în schimb, ieși din cameră și oferă‑ți ție și celeilalte persoane șansa de a vă calma.

Și pentru că întreaga carte a lui Dale Carnegie este croită în jurul ideii de a asculta, iată care sunt cele șapte tipuri de ascultători identificați de autor: preocupații / cei în pauza de masă /cei care întrerup nepăsătorii / combativii /analiștii /implicații

Dale Carnegie îți spune și care sunt despre cele patru tipuri de ascultare: A te preface că asculți, a asculta pentru a‑ți pregăti răspunsul, a asculta pentru a învăța și a asculta pentru a empatiza.

A te preface că asculți înseamnă să dai impresia că asculți, deși de fapt visezi cu ochii deschiși sau te gândești la altceva.

A asculta pentru a‑ți pregăti răspunsul se întâmplă atunci când asculți doar pentru a‑ți putea explica sau apăra poziția.

A asculta pentru a învăța presupune eliminarea oricăror informații cu excepția celor dorite.

A asculta pentru a empatiza reprezintă încercarea de a înțelege pe de-a-ntregul persoana care vorbește.

Articol recomandat

Cartea Ascultă! te învață ce rol joacă genul, educația, religia, rasa și alți factori similari pentru modul de a asculta al unei persoane. Tototată, afli că un filtru este o alegere conștientă de a te concentra mai mult pe un lucru decât pe altul. Așadar, ascultă oamenii, dar stabilește-ți prioritățile!

La finalul materialului, las un citat din carta lui Dale Carnegie care rezumă atât de frumos și de motivant puterea cuvântului a asculta și cât de mult bine poate face un ascultat la timpul lui.

,,Când un bărbat a cărui căsătorie se afla în impas s-a dus la Maestru ca să îi ceară sfatul, acesta i-a spus: „Trebuie să înveți să‑ți asculți soția.“

Bărbatul a pus acest sfat la inimă și s‑a întors după o lună pentru a‑i spune că a învățat să asculte fiecare cuvânt pe care îl spunea soția lui.

Maestrul i‑a zis zâmbind: „Acum du‑te acasă și ascultă fiecare cuvânt pe care nu îl spune.“

Sursă: cartea Ascultă!, autor Dale Carnegie, publicată la Editura Curtea Veche Publishing

Cine este Dale Carnegie

Dale Carnegie, pe numele lui real Dale Carnagey, s‑a născut într‑o familie săracă de fermieri americani. După absolvirea facultăţii, a vândut cursuri prin corespondenţă în Nebraska şi a obţinut câteva roluri ca actor la New York, fără prea mare succes.

În 1912 a fost angajat de Young Men’s Christian Association să predea cursuri pentru adulţi şi a descoperit, fără să își fi propus, o metodă de a diminua teama celor care vorbesc în faţa unui public numeros. Astfel a început faimoasa carieră a lui Dale Carnegie, care a ajuns să fie considerat cel mai mare autor de literatură motivaţională al secolului al XX‑lea. În anii ’50 au început să prindă contur proiectele din cadrul programului Dale Carnegie Training, care se bazează pe principiile promovate de fondatorul său.

Recunoscut recent de către Wall Street Journal ca una dintre cele 25 de francize de înaltă performanță, programul Dale Carnegie Training a elaborat cursuri disponibile în 25 de limbi, în Statele Unite ale Americii și în alte 80 de țări. În prezent, partenerii din cadrul programului Dale Carnegie Training colaborează cu sute de corporații medii și mari, precum și cu diferite alte organizații pentru a ajuta firmele să aibă succes, derulând cercetări referitoare la creşterea randamentului angajaților, cu accent pe conducere, vânzări, funcționarea echipelor, servicii pentru clienţi, promovarea afacerii, îmbunătățirea procesului muncii și alte calități necesare în management.

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus