Acum citești
Despre conversații care nasc conflicte. Regula numărul 1 în comunicare: ascultă pentru a fi ascultat!

Despre conversații care nasc conflicte. Regula numărul 1 în comunicare: ascultă pentru a fi ascultat!

,,Trebuie să fii un om extraordinar pentru a fi un bun ascultător”, spunea politicianul Calvin Coolidge. Citind cartea Ascultă!, scrisă de Dale Carnegie și publicată la editura Curtea Veche Publishing, să știți că așa și este. Nu poți să asculți cu adevărat pe cineva dacă ești un om care se gândește doar la el, care este lipsit de empatie.

Sigur, un factor important despre care Dale Carnegie vorbește este omul din fața ta, cel care îți vorbești și căruia i te adresezi. Pe scurt, unul dintre factorii cheie care influențează modul în care codificăm mesajele este relația pe care o avem cu ascultătorul. În mod natural, vei codifica un mesaj pentru șeful tău într‑o manieră diferită față de cea în care îl vei codifica pentru cel mai bun prieten sau pentru fiica ta.

Cercetările publicate în The Journal of Trauma Injury Infection and Critical Care subliniază calitățile medicilor sau asistentelor pe care membrii familiei pun cel mai mare preț atunci când aceștia trebuie să le comunice vești proaste.

Cu alte cuvinte, această cercetare arată că, din perspectiva receptorului, cei mai importanți patru factori sunt (în ordinea importanței):

  1. Atitudinea celui care dă vestea.
  2. Claritatea mesajului.
  3. Confidențialitatea.
  4. Capacitatea persoanei de a răspunde la întrebări.

Având în vedere miza acestei cărți, Dale Carnegie a identificat patru stiluri fundamentale în care oamenii se încadrează atunci când se confruntă cu un conflict.

LEUL – acest stil pune mai mare preț pe „câștigarea disputei“ decât pe salvarea relației. Cei care fac parte dinaceastă categorie văd conflictul ca pe o competiție. „Știu că își vor revizui părerea odată ce îmi vor înțelege punctul de vedere.“ Este o poziție de tipul „eu câștig/tu pierzi“.

STRUȚUL – acest stil evită conflictul cu orice preț. Pentru cei care fac parte din această categorie, conflictul în sine ESTE problema. Din perspectiva lor, disputa nu merită efortul, pentru că oricum nu va influența rezultatul. „Mai bine renunț cu totul.“ Este o poziție de tipul „eu pierd/tu pierzi“

CÂINELE – acest stil pune relația cu celălalt mai presusde orice altceva și se va adapta dorințelor celeilalte persoane de dragul de a menține relația. Este exact opusul Leului. „Bine, facem cum vrei tu.“ Este o abordare de tipul „eu pierd/ tu câștigi“.

PEȘTELE – asemenea unui banc de pești, acest stil se concentrează pe colaborare și cooperare. Cei care fac parte din această categorie vor să exploreze diferitele opțiuni pentru a veni cu o soluție în care toată lumea are de câștigat. Este o abordare de tipul „eu câștig/tu câștigi“.

Fiindcă a NU asculta implică automat și izbucnirea unui conflict, Dale Carnegie explică și care cele cinci etape ale conflictului:

  1. Conflictul latent: Potențialul apariției unui conflict.
  2. Conflictul perceput: Acesta reprezintă etapa în care una sau ambele părți realizează că există un conflict. Aceasta este dimensiunea cognitivă a conflictului.
  3. Conflictul resimțit: Acesta ține de dimensiunea „afectivă“ a conflictului – părțile încep să se simtă supărate.
  4. Conflictul manifest: Acesta reprezintă aspectul comportamental al conflictului. Ostilitate, ceartă sau altercație fizică.
  5. Urmarea conflictului: Efectele conflictului.

Important este să nu încetăm niciodată să ne punem întrebări

Albert Einstein

Ascultate. Conflict. Comunicare…

Articol recomandat

Dale Carnegie explică în cartea Ascultă! Cât de mult contează să știm să-l ascultăm, dar și să respectăm comunicarea cu cel din fața noastră. Autorul îți spune că există anumite fraze care pot duce instantaneu la întreruperea comunicării dintre două persoane. Iată o listă cu câteva dintre ele.

  1. Nu fi ridicol.
  2. Va costa prea mult.
  3. Nu este responsabilitatea mea.
  4. Nu avem timp.
  5. Nu am mai făcut asta până acum.
  6. Acesta nu este modul în care facem lucrurile aici.
  7. Dacă nu s‑a stricat, n‑ai ce repara.
  8. Nu suntem pregătiți pentru asta.
  9. Nu mai înveți cal bătrân în buiestru.
  10. Nu se va vinde niciodată.
  11. Vom fi de râsul întregii companii.
  12. Am încercat asta înainte și nu a funcționat.
  13. Pur și simplu nu poate fi făcut.
  14. Este o schimbare prea radicală.
  15. Acest lucru va face ca echipamentul nostru actual să devină inutil.
  16. Nu este problema noastră.
  17. Să revenim la realitate.
  18. Să formăm un comitet care să decidă.
  19. Trebuie să mă uit din nou peste cifre.
  20. Nu intră în bugetul nostru.
  21. Ne-am descurcat fără asta în tot acest timp.
  22. Nu va funcționa aici.
  23. OK… dacă nu o să meargă, pe tine se va da vina.
  24. Nu sunt de acord… dar dacă insiști.
  25. Ești nebun?

Dacă constați la un moment dat că folosești vreuna dintre acesta fraze, oprește‑te! Cel mai probabil, cealaltă persoană va simți că nu este ascultată. Dacă cineva îți spune ție vreuna dintre aceste replici, încearcă să vezi dacă poți depăși blocajul de comunicare.

Scopul prim al creierului, cel puțin atunci când suntem copii, este de a pune întrebări. Pentru copiii mici, căutarea răspunsurilor este literalmente o pornire la fel de adânc înrădăcinată ca și căutarea hranei sau a apei

Alison Gopnik

A asculta este o artă….

A comunica este o plăcere când alegi să-ți respecți interlocutorul. Nimic mai simplu dacă înțelegi că a fi un bun ascultător, înseamnă înainte de toate, să respecți o conversație. Să dai încredere și credidibilitatea discuției cu cel din fața ta. Să-i dovedești că este important pentru tine și că împreună puteți găsi soluții la orice problemă.

Concluzia este una simplă, dar eficientă și adevărată! Ascultă ca să fii ascultat!

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus