Acum citești
Stăpânul cuvintelor: 7 cărți despre vorba bine croită, marca Dale Carnegie

Stăpânul cuvintelor: 7 cărți despre vorba bine croită, marca Dale Carnegie

Suita Dale Carnegie la Curtea Veche

1906. Un câmp, undeva pe lângă Warrensburg, Missouri. Se apropie, călare, un tânăr. Are 18 ani. Face naveta pe cal între ferma părinților lui, care nu își permit să îi plătească masă și casă de 1$/zi „la oraș”, și colegiul de stat din Warrensburg la care e înscris. Acolo, cocoțat pe spinarea calului, tânărul comite zilnic aceeași bizarerie: vorbește tare în vânt de unul singur. Recită discursuri întregi, exersează un stil oratoric sau altul. În plină câmpie.

Deși poate nu îl recunoașteți încă după nume, tânărul se numește Dale Carnagey. Și va deveni pionierul Americii în public speaking. Iată cum.

ETAPA 1: PASIUNEA

De copil, Dale și-a dat seama că nu avea aptitudinile fizice pentru care cei de vârsta lui erau de regulă admirați în acele locuri și timpuri: n-avea să exceleze niciodată la educație fizică sau sport. În schimb, simte că „măcar pot să mă ridic și să vorbesc cu ceva mai multă vitalitate și entuziasm decât un vorbitor obișnuit”.

Pur și simplu îi place să vorbească în public. Se înscrie în echipa de debate a școlii. Frecventează fervent întrunirile Chautauqua (o serie de evenimente sociale pentru adulți, susținute în comunitățile rurale americane de către profesori, predicatori, speakeri, entertaineri, muzicieni, etc. – mișcare culturală numită de Theodore Roosevelt „cel mai american lucru din America”). Își ia drept model un vorbitor Chautauqua de succes, ale cărui stil oratoric și gestică încearcă să și le însușească. La liceu și colegiu câștigă concurs după concurs de public speaking și atâta faimă locală, încât colegii îi cer să le dea meditații la oratorie.

ETAPA 2: EXPERIMENTE

Proaspăt absolvent de colegiu, Dale se face comis-voiajor. Vinde inițial cursuri prin corespondență pentru o instituție din Nebraska, apoi bacon, săpun și untură pentru firma Armour & Company. Reușește să pună deoparte 500 de dolari și-o pornește spre New York. Căci își pusese în cap să devină actor.

Studiază o vreme la American Academy of Dramatic Arts și e suficient de bun cât să primească rolul principal (Rev. Hartley) din piesa Polly of the Circus, de Margaret Mayo. Susține o vreme spectacole de teatru itinerant în acest rol. Și totuși…

ETAPA 3: AFIRMAREA 

… actoria, își dă seama, nu înseamnă mai nimic pentru el, față de dragostea dintâi: public speaking. Așa că recurge la vestita YMCA. (Young Men’s Christian Association, fondată în 1844 la Londra, este o organizație internațională cu sediul central la Geneva care își propune punerea în practică a valorilor creștine în rândul tinerilor, pentru „corp, minte și spirit” sănătoase.) Și încheie un deal cu ei: va primi cazare și spațiu pentru a ține cursuri serale de public speaking, plus 80% din suma obținută de YMCA din taxele de curs

Oferta răspundea fantastic de bine unei cereri flămânde de pe piața educațională a Americii acelei epoci: nevoia de autoperfecționare, dorința de a dobândi încredere în sine și mai ales setea de succes a publicului american al vremii. Suntem în 1912, iar cursul lui Dale devine imediat un succes. Așa încât strălucitul nostru speaker

• în doi ani, ajunge să câștige echivalentul, azi, a 13.500$ pe săptămână

• în urma unei prelegeri sold out la celebra Carnegie Hall, își schimbă (în mod foarte inspirat, deși poate nu foarte onest) ortografia numelui astfel încât acesta să devină identic cu al magnatului Andrew Carnegie, cu care altminteri nu are absolut nicio relație de rudenie

Documentar Dale Carnegie (engleză)

• pentru a putea onora cererile în continuă creștere de înscriere la curs, inclusiv pentru angajați ai unor companii mari precum IBM și General Motors, înființează Dale Carnegie Institute, care devine un respectat furnizor de programe de dezvoltare a abilităților sociale și comunicaționale pentru lideri din toate industriile, cu o rețea ce se extinde repede în 750 de orașe americane și, actualmente, 90 de țări

• în 1936 publică la Simon & Schuster volumul How to Win Friends and Influence People, un bestseller gigantesc care, potrivit unui reprezentant al editurii, a fost întrecut la vânzări, la categoria non-ficțiune, doar de Biblie (5 milioane de exemplare în 31 de limbi, până la moartea lui Dale, în 1955)

Noiembrie marchează atât nașterea lui (134 de ani), cât și moartea lui (67 de ani). Rămân, pentru a-i marca extraordinar de influenta existență, cărțile de self-help marca Dale Carnegie care au inspirat o lume întreagă să atingă succesul prin fabuloasa forță a cuvântului.    

Secretele succesului – indiferent de sensul personal pe care îl acordăm fiecare succesului în viață, factorii care ne duc spre obținerea succesului au valabilitate universală și sunt la îndemâna absolut oricui – conform acestui „kilometru zero” al literaturii self-help mondiale.

Articol recomandat

Cum să te bucuri de viață și de job – viața ne este dată ca să ne bucurăm de ea. Nu cândva, pe viitor, când ne-om împlini visurile, ci chiar acum, aici, cu ce avem și cu ce facem zi de zi. Căci fiecare zi are toate elementele pentru a ne face fericiți – trebuie doar să-ți dai seama de asta.  

Cum să devii remarcabil – cine se face remarcat în mulțime are șanse mai bune de a-și realiza țelurile. Dar cum ne putem distinge, cum putem căpăta ceea ce numim „clasă”? Ai aici principiile transformatoare care te îndrumă spre acea prestație ieșită din comun.

Cum să vorbim în public – vorbitul în public o fi frica numărul 1 a multora, însă această carte o spulberă. Poți deveni un bun orator, elocvent, sigur pe sine, șarmant și clar în transmiterea mesajului, dacă adopți modele potrivite și aplici ponturile cele mai eficace.

Stand & deliver – în lumea de azi, legătura dintre vorbitul în public și succes este aproape brutal de limpede și directă. De aceea e important pentru oricine vrea să se plaseze printre câștigători să își însușească temeinic tehnicile care compun puternicul meșteșug al vorbitului în public.

Tehnici de a vinde – un agent de vânzări bun e greu de găsit; unul plăcut de clienți – și mai greu. Totuși, formarea unei relații agreabile și de durată cu clientul, cheia oricărui rezultat notabil în vânzări, e la îndemâna oricui se hotărăște să obțină performanță în acest domeniu.

Secretele succesului în era digitală – puterea cuvintelor face și desface – vieți, istorii, state. Iar comunicarea devine, în era digitală, explozivă. Acum, mai mult ca oricând, ne putem lăsa amprenta asupra lumii. Va fi ea una luminoasă? Pentru un inițiat în arta comunicării, da! 

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus