Acum citești
Este infidelitatea trădarea supremă?

Este infidelitatea trădarea supremă?

Ce este infidelitatea? Aventurile ne pot învăţa ceva despre relaţii? Poate fi amorul ilicit condamnat moral până la capăt? Este infidelitatea legată doar de trădare? Aventurile şi secretele merg mână în mână? Putem să mai vorbim de corectitudine dacă am fost infideli? Ce înseamnă adulterul emoţional? Acestea sunt unele dintre întrebările cărora Esther Perel le căută răspuns în cartea Regândirea infidelităţii, apărută la Curtea Veche Publishing.

Autoarea nu tratează doar tema infidelității, ci și pe cea a dorinței și a multelor ei fațete. Citind această carte, mi-am adus aminte de cuvintele lui Octavian Paler: ,,Sunt aproape convins acum că omul are, de fapt, trei vieţi relativ distincte. Una, publică. Alta, particulară. Şi alta pe care – în lipsa unei formule mai bune – aş numi-o secretă. Prin viaţă secretă înţelegând nu ceea ce ascundem de ceilalţi, din pudoare sau din interes, ci acea parte din noi asupra căreia nu avem niciun control – cum ar fi obsesiile, fantasmele, visele, subconştientul – şi unde nu ne putem minţi.”

Ce găsim în lumea ascunsă a oamenilor

Esther Perel, în rolul său de terapeut, scriitor, formator şi lector, reuşeşte să pătrundă tocmai în această lume ascunsă și scoate la lumină o sumedenie de poveşti de viaţă destul de diferite, în care oamenii se confruntă cu situații întortocheate.

Autoarea vorbește cu experiența omului care se află de peste 30 de ani în mijlocul discuțiilor despre relaţii, despre iubire, dorinţă, ghidându-și viața în spaţiul cercetării antropologice. Fie că este la seminarii, la diferitele conferinţe internaţionale, pe reţelele de socializare sau că poartă conversații în cabinetului ei, autoarea explorează problema intimității cu sinceritate și curaj.

Cartea nu propune o soluție unică la problema infidelității, ci ne arată prin intermediul studiilor de caz cum relațiile extraconjugale, în ciuda suferinței pe care o provoacă, pot reprezenta uneori o oportunitate pentru cei doi parteneri.

Pentru sau împotrivă?

Esther Perel consideră că felul în care înțelegem și ne raportăm la infidelitate este influențat de felul în care folosim limbajul. ,,Cel mai frecvent, aventurile sunt descrise sub forma daunelor produse, cu accentul pe prevenire sau recuperare. Împrumutând limbajul juridic, clinicienii etichetează adeseori soţul fidel drept partea vătămată, iar pe cel infidel drept inculpat.”

În acest context, autoarea ne arată că dacă reducem problema doar la întrebarea dacă suntem sau nu împotriva adulterului, atunci s-ar putea să ratăm însăşi esenţa discuţiei.

Din experiența ei de terapeut de cuplu, Esther Perel a descoperit că nu are prea mult sens să vorbim în termeni de vinovați morali și că atitudinea punitivă nu duce decât și la mai multă suferință. ,,Astfel de poveşti indică un lucru foarte important – în numeroase relaţii extraconjugale este vorba mai puţin despre sex şi mai mult despre dorinţă: nevoia de a te simţi dorit, de a te simţi special, de a fi văzut şi de a fi conectat, de a atrage atenţia.”

Altfel spus, nevoia de validare, de a ieşi din rolul uzual, de a te transpune într-o altă poveste. În fond, nu avem nevoie de o poveste ca să suportăm viaţa?

Articol recomandat
Tânără citind

Deşi ne antrenăm spiritul în zona unor idealuri, nu putem să negăm apetitul pentru validare: ,,Unii mint ca să se protejeze; alţii mint ca să îşi protejeze partenerii; există şi schimbarea ironică de roluri, când cel trădat ajunge să mintă pentru a-l proteja pe cel care l-a înşelat.”

Cine suntem cu adevărat?

Deși avem tendinţa să negociem abstract viaţa, să nu vedem dincolo de bine şi de rău, s-ar putea ca tocmai fuga de principii să ne scoată la iveală cine suntem cu adevărat: ,,Mi-ar plăcea să fie atât de uşor – să putem folosi principii atât de categorice pentru a ne organiza impecabil vieţile noastre dezordonate. Dar terapeuţii nu lucrează cu principii, ei lucrează cu oameni reali şi cu situaţii de viaţă reale.”

Se poate spune că trei categorii de indivizi: suferinzii, constructorii, exploratorii. Suferinzii sunt cei care rămân încremeniți în proiect, constructorii sunt cei care reușesc să ducă proiectul până la capăt, iar exploratorii sunt liberi de constrângeri. În funcție de aceste tipare, căsniciile, ne arată autoarea, pot sau nu să evolueze.

Or tocmai această disponibilitate de a privi situațiile de viață așa cum sunt, de a trata cu suspiciune ceea ce am fost învățați să credem că ar trebui să ne dorim și flexibilitatea cu care schimbă registrul ori de câte ori este nevoie fac ca această carte să fie greu de lăsat din mână. Vă veți convinge de acest lucru dacă veți citi Regândirea infidelității și veți explora împreună cu Esther Perel hățișurile dorinței.

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus