Acum citești
Pe când o oră de Știința Sinelui în școlile românești?

Pe când o oră de Știința Sinelui în școlile românești?

Cartea Inteligența emoțională, a lui Daniel Goleman, publicată la editura Curtea Veche Publishing, expune, printre multe informații utile, și o rețetă care și-ar găsi aplicabilitate urgentă și în școlile din România. Pentru că, dincolo de note, de materii și de profesori exigenți, ce facem cu ceea ce simte un copil, cu emoțiile, cu sentimentele lui, cu frustrările și cu traumele la care se poate ajunge dacă el nu vorbește despre ceea ce-l apasă?

Știrile apărute în media în care sunt implicați elevi – de la bătăi în curtea școlii, până la diverse dependențe și chiar violențe grave – demonstrează că lucrurile scapă de multe ori de sub control.

Astăzi, strigăm altfel catalogul!

Goleman aduce în peisaj o perspectivă inedită asupra felului în care ar trebui să fie educate și emoțiile elevilor, într-o realitate – mă refer aici la cea românească – în care se pune foarte mult accentul pe predarea materiilor, pe notele obținute și foarte puțin, spre deloc, pe emoțiile și sentimentele elevului.

Imaginați-vă cum ar fi dacă copilul ar învăța într-o școală în care există un mod mai ciudat – dar, în mod sigur mai plăcut – de a striga catalogul? O școală ușor utopică pentru învățământul românesc, în care copilul tău este întrebat ce mai face și cum se simte, cât de fericit este, ce anume îl frământă, cum vede viața, ce îl înfurie și cum poate să adopte o atitudine care să-l ajute în viață.

În acest articol, nu vorbim despre note. Nu vorbim despre cât de bun este sau nu un profesor și cât de eficientă este metoda lui de predare. Daniel Goleman are în cartea sa, Inteligența emoțională, un capitol care ar trebui să ne pună pe gânduri, în primul rând pe cei cu putere de decizie pe partea de învățământ și educație.

,,Cincisprezece copii din clasa a cincea stau pe jos în stil indian. Pe măsură ce-și aud numele, nu răspund cu prezent, așa cum se face de obicei la școală, ci spun un număr care indică cum se simt: unu înseamnă prost dispus, zece, cu energie maximă”. Așa începe Daniel Goleman capitolul despre școlarizarea emoțiilor.

Ce știm despre elevii noștri?

Ați auzit până acum despre ora de Știința Sinelui? Da, ea există în programa școlară de la Nueva School, o școală particulară din America, care oferă ceea ce poate fi numit un model de curs de inteligență emoțională. Ora care poate să-i deschidă copilului porțile spre școala vieții și să-l salveze de la anumite dependențe pe care singur nu le poate conștientiza și nici gestiona.


,,Subiectul Științei Sinelui îl reprezintă sentimentele – cele proprii și cele care apar în cadrul unor relații. Prin natura sa, această temă cere ca profesorii și elevii să se concentreze asupra structurii emoționale a vieții de copil – lucru care de obicei este ignorat în majoritatea școlilor americane”, explică Daniel Goleman.


Autorul cărții Inteligența Emoțională detaliază în ce constă strategia unui astfel de curs: tensiunile și traumele din viața copiilor reprezintă un subiect permanent pe ordinea de zi. Mai exact, profesorii iau în calcul cazurile reale: suferința de a fi izolat, invidia, neînțelegerile care pot să degenereze în bătăi în curtea școlii.

Atenție la sentimentele copiilor voștri!

Karen Stone McCown, creatoarea programei de Știința Sinelui și fondatoare a Nueva School, a mărturisit un lucru care ar trebui să dea de gândit miniștrilor Educației și profesorilor, oriunde ar profesa ei: ,,Învățătura nu se poate face izolat de sentimentele copiilor. Alfabetizarea emoțională este la fel de importantă ca și învățarea matematicii și a cititului”.

Tot din cartea lui Daniel Goleman aflăm că programa Științei Sinelui reprezintă un model de predare a inteligenței emoționale. Iată ce spune directoarea de la Nueva School: ,,Când ținem cursurile despre mânie, îi ajutăm pe copii să înțeleagă că aproape întotdeauna există și o a doua reacție și că trebuie să caute ce este dedesubt – ești jignit? Gelos? Copiii învață că întotdeauna există diverse alegeri în privința reacției la emoție și, cu cât sunt mai multe căi, cu atât viața le va fi mai bogată”.

Cursul de Știința Sinelui sau copilul din spatele notelor

Cursul de Știința Sinelui pune accentul și pe stăpânirea emoțiilor, înțelegerea a ceea ce se află în spatele unui sentiment – de exemplu, durerea care generează mânia –, dar și învățarea modalităților de a stăpâni anxietățile, furia și tristețea. Copiii sunt învățați să-și asume răspunderea pentru acțiunile și deciziile lor.

Articol recomandat

„O calitate socială cheie este empatia, înțelegerea sentimentelor celorlalți și însușirea perspectivei lor, precum și respectarea diferențelor în felul în care oamenii simt anumite lucruri. Un punct major este stabilirea relațiilor, inclusiv a învăța să asculți și să pui întrebări, afirmarea lucrurilor, și nu furia sau pasivitatea, precum și dobândirea artei colaborării, a rezolvării conflictelor și a negocierii compromisurilor”, explică Goleman în acest capitol care ar trebui să devină ghidul de căpătâi aplicat în multe școli în care există probleme de comportament.

Viața ca un examen fără note

La Știința Sinelui nu se dau note, deoarece, spune Goleman, viața în sine este examenul de diplomă. Dar la sfârșitul clasei a opta, atunci când elevii se pregătesc să părăsească Nueva School și să plece la liceu, fiecare dă un test socratic. Mai exact, un examen oral de cunoaștere de sine. Una dintre întrebările dintr-un examen recent a fost: ,,Care sunt căile sănătoase de a depăși stresul, furia și frica?”.
Inteligența emoțională – în special în cazul copiilor – reprezintă punctul de pornire pentru dezvoltarea acestora. Este important, atât pentru părinți, cât și pentru profesori, să vedeți copilul din fața ghiozdanului și elevul din spatele notelor.

Realitatea bate filmul

Undeva, într-o comună din vârf de munte, un copil de clasa a III-a merge kilometri întregi pentru a ajunge la școală. Un altul, cu rezultate bune la învățătură, ajunge la școală flămând. În anul 2019, am aflat, conform testelor PISA că 44% dintre elevii români sunt la stadiul de analfabetism funcțional. Despre traumele și emoțiile pe care unii le poartă cu ei, nu prea vorbește nimeni. Se deschide cutia Pandorei doar atunci când se întâmplă cazuri grave și când se caută un țap ispășitor.

Cartea lui Daniel Goleman reprezintă o călătorie utilă prin acest univers complex, aproape labirintic, al propriilor noastre emoții, fie că vorbim despre adulți sau despre copii.

Pe când o oră de Știința Sinelui și în școlile din România? Când, dincolo de nota obținută în acea zi – care are și ea importanța ei – vom educa și emoțiile elevilor și le vom dedica acea oră în care vor fi întrebați franc, fără bariere, fără teamă, fără catalog: tu, copile, ce ai mai făcut astăzi și, în general, cu viața ta?

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus