Acum citești
Despre importanța retoricii

Despre importanța retoricii

Deseori, ne întrebăm ce se va întâmpla cu noi, cu slujba noastră, cu siguranța noastră financiară în contextul în care învățarea automată și inteligența artificială par să ne înlocuiască. Avem noi o armă care să ne ajute să ne trăim confortabil viața de zi cu zi? Se pare că autorul cărții Cinci Stele. De la bine la excelent în arta comunicării, Carmine Gallo, are un răspuns.

Emoțiile și ceea ce mașinăriile nu pot copia atât de ușor par să ne salveze din această incertitudine. Avinash Kaushik, expert în analize de date la Google, a descoperit că spunerea poveștilor, retorica și persuasiunea sunt elementele cheie care pot asigura stabilitatea și fericirea oamenilor din zilele noastre.
Pe de o parte, Avinash Kaushik, se întâlnește cu liderii care conduc cele mai mari branduri ale lumii și pe de altă parte, le dezvăluie ce impact are Google și felul în care colectează date despre oameni. Prin aceste secrete, marii lideri pot să își dezvolte afaceri de succes. Ceea ce este însă cel mai important este faptul că el învață 4000 de manageri de la Google cum să devină mai persuasivi.

Prin modul de spunere al poveștilor, oamenii devin convinși de faptul că trebuie să învețe să gândească diferit. Poți folosi datele pentru a avea succes, pentru a dezvolta o afacere mai profitabilă sau pur și simplu pentru a face bani. Pentru a spune o astfel de poveste clienților, trebuie să fii un bun orator. Aristotel, după cum lasă să se înțeleagă autorul, avea dreptate când considera că retorica poate schimba în mod fundamental perspectiva din care oamenii privesc lucrurile.

Dacă ceea ce citim și vedem pe telefoanele mobile ne schimbă alegerile, atunci suntem îndreptățiți să spunem că modul în care sunt spuse poveștile ne influențează întreaga viață. Auditorul, după cum spune Aristotel, este judecătorul, cel care, prin mintea sa, dar și cu ajutorul emoțiilor, cântărește toate argumentele și modul în care acestea sunt expuse.

Dacă prin inventarea logicii, Aristotel le-a dăruit oamenilor posibilitatea de a construi mașinării inteligente, el le-a dăruit totodată un instrument prin care să nu se simtă amenințați de aceste mașinării și acest instrument s-a numit retorică. Aceasta a fost strâns relaționată cu politica, filosofia pură sau cu știința. Aristotel, după cum prezintă Gallo, a definit retorica drept „arta de a folosi corect limbajul scris și oral”. Dar retorica nu era doar un instrument al rațiunii, ci era un instrument prin care oamenii își schimbau mentalitățile.

Dacă în primele faze oratorul trebuie să atingă tema și argumentul, să se asigure de faptul că argumentul este puternic, în faza următoare, oratorul trebuie să stârnească emoția auditorului. Dacă emoțiile dintr-o anumită situație sunt adecvate cu circumstanțele în care se află omul, atunci acestea ar putea să ne ghideze deciziile. În carte se arată că în ultimul deceniu s-au descoperit foarte multe lucruri despre emoții și aceasta înseamnă că emoțiile nu trebuie desconsiderate, ci pot fi instrumente pentru luarea celor mai bune decizii.

Articol recomandat
carte self-help

Pentru a fi un orator bun, trebuie să știi să te folosești de stimulii emoționali, căci natura umană implică o căutare a conexiunilor emoționale, care se realizează în prezența celorlalți. Oratorul nu trebuie să fie doar persuasiv, trebuie să fie și credibil.

Patosul reprezintă o condiție pentru a schimba viețile oamenilor. Evenimentele cu ocazia cărora trăim emoții mai intense nu se uită. Pentru ca ceva să rămână în memoria noastră, este nevoie de emoții. Permanenta reamintire a unui lucru ne activează emoțiile și ne face să fim mai fericiți. Retorica este o artă a fericirii, un instrument pentru starea de bine a omului. Prin retorică, prin conștientizarea importanței logicii, a ethosului și a patosului putem deveni mai deschiși către idei noi și putem dobândi succes.

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus