Acum citești
Cum să îți atingi obiectivele profesionale? Sfaturi și cărți care te pot ajuta

Cum să îți atingi obiectivele profesionale? Sfaturi și cărți care te pot ajuta

Chiar și cele mai mărețe obiective sunt realizabile, atunci când ai la îndemână sfaturi inspirate, ale unor oameni dispuși să împărtășească acum cu cei din jur lecțiile învățate, pe care și-au construit propriul succes.
Fie că vrei să avansezi în carieră sau îți dorești să lansezi de la zero propria afacere, avem câteva sfaturi importante pentru tine.

În plus, îți recomandăm și câteva cărți ce tratează subiectul nostru de astăzi, pentru că așa cum te-ai obișnuit deja cu articolele noastre, fiecare sfat vine la pachet cu recomandările de lectură cele mai relevante.

Ce sunt obiectivele profesionale?

Parte vitală a oricărui CV de succes, zona de obiective profesionale indică negru pe alb misiunea pe care o persoană își dorește să o îndeplinească de-a lungul carierei sale, sau într-un anumit interval de timp, asociat unei etape din carieră.

Obiectivele profesionale sunt importante, deoarece reprezintă o bornă la care un individ se poate raporta cu ușurință și extrem de multă claritate în fluxul său de lucru, astfel încât activitatea pe care o desfășoară să aibă întotdeuna o direcție, pentru atingerea succesului.

Pe baza obiectivelor profesionale, se pot trasa într-o etapă secundară pași eficienți de lucru, raportați de fiecare dată la resursele de care dispune un individ, precum: timpul alocat realizării unui anumit proiect, fondurile disponibile, motivația, cercul social din care face parte, cunoștințele pe care le are într-un anumit domeniu de activitate ș.a.m.d.

Obiectivele profesionale indică:

  • domeniul de activitate în care individul dorește să obțină performanța;
  • instrumentele de lucru ce pot fi utilizate pentru un set specific de activități;
  • aptitudinile acestuia și oportunitățile de învățare a altora noi;
  • abordarea pe termen lung a aspectului legat de cariera sa.

Cum îți setezi obiectivele profesionale?

Pentru a-ți seta mult mai ușor lista de obiective personale pe care dorești să le atingi pe termen mediu și lung, îți recomandăm să pui în practică următoarele noțiuni:

Principiul SMART al setării obiectivelor profesionale

Principiul SMART, dezvoltat de Peter Ferdinand Drucker, reprezintă o variantă eficientă de concretizare a obiectivelor pe termen mediu și lung, astfel încât acestea să fie cât se poate de clare.

Principiul SMART este utilizat astăzi în management, dar și pentru setarea obiectivelor profesionale ale oricărui individ, fiind, de altfel, un acronim pentru:

  • Specific;
  • Măsurabil;
  • Accesibil;
  • Relevant;
  • Temporal.

Așadar, un obiectiv profesional fezabil trebuie să se plieze pe cele 5 caracteristici de mai sus, astfel încât să existe certitudinea realizării acestuia, în intervalul de timp propus.

Obiectivele profesionale în cuprinsul unui CV

În cazul în care obiectivele profesionale reprezintă o rubrică importantă a CV-ului tău, această zonă de interes pentru angajator trebuie să cuprindă informații prezentate într-un stil concis și adaptat jobului pentru care ai aplicat.

Pentru a-ți fi mult mai ușor să construiești un discurs relevant pentru cel care vizualizează CV-ul tău, textul referitor la obiectivele tale profesionale ar trebui să ofere răspunsuri coerente pentru următoarea serie de întrebări:

  • Ce experiență profesională ai până în acest moment?
  • Ce calități și competențe ai deprins în urma activității anterioare?
  • Cum poți utiliza abilitățile dobândite pentru postul la care ai aplicat?
  • Cum dovedești ca ai experiența și calitățile necesare pentru ocuparea postului?

Așadar, obiectivul profesional inclus în CV-ul de angajare trebuie să prezinte o imagine clară a funcțiilor și responsabilităților pe care le-ai deținut până în prezent, dar și maniera în care experiența îți poate fi utilă în cadrul noii poziții pe care dorești să o ocupi.

În privința abilităților acumulate de-a lungul timpului, este important să prezinți dovada modului în care le-ai obținut: cursuri de specializare, diplome, certificate sau alte documente ce pot susține informațiile prezentate în CV.

Este important să ții cont de faptul că obiectivele profesionale trebuie plasate la începutul CV-ului, imediat sub secțiunea cu datele tale personale. Clar și concis, textul respectiv nu ar trebui să depășească mai mult de 5-7 rânduri.

Erori de evitat în setarea obiectivelor profesionale

Stabilirea eronată a unui obiectiv profesional poate atrage după sine anumite blocaje, cu care te poți intersecta în procesul de atingere a acestuia. Mai mult decât atât, poate genera o percepție mai puțin plăcută a angajatorului fața de tine.

Iata o serie de erori bine de evitat, în realizarea obiectivelor profesionale din CV:

  • Evită să păstrezi același obiectiv profesional pentru toate aplicațiile tale. Lipsa de personalizare a acestei rubrici poate fi simplu de sesizat, astfel încât șansele de a fi invitat la un interviu se pot reduce drastic.
  • Evită exprimările generice sau vagi, legate de acumularea unor experiențe noi. Angajatorul dorește să descopere dacă obiectivele tale de viitor sunt compatibile cu nevoile companiei respective. Concentrează-te pe detalii ce pot aduce plus-valoare organizației pentru care dorești să continui activitatea profesională, precum abilitățile pe care le-ai dobândit anterior.
  • Evită prezentarea unor obiective profesionale nerealiste sau exagerate. Concentrează-te, în schimb, pe definirea unor plusuri pe care le poți aduce companiei respective, deoarece angajatorul dorește să vadă ce beneficii pentru organizație pot fi accesate prin recrutarea ta.

Cărți ce te pot inspira în găsirea obiectivelor profesionale

Pentru obținerea jobului pe care ți l-ai dorit de foarte mult timp, sau pentru stabilirea/atingerea propriilor obiective profesionale, îți recomandăm următoarele titluri din categoria Carieră:

Secretele minții de milionar de T. Harv Eker

Cartea Secretele minții de milionar, scrisă de omul de afaceri și autorul de succes Harv T. Eker propune o abordare inedită, în privința percepției față de ceea ce presupun obstacolele în calea succesului financiar.

Conform convingerilor lui Eker, obstacolul cel mai mare în calea succesului nostru financiar nu este ceea ce știm, ci ceea ce ar trebui să dezvățăm.

Autorul subliniază ideea că mentalitatea celor bogați diferă de cea a celor săraci: bogații sunt convinși de faptul că ei sunt responsabili de cursul propriei vieți, în timp ce săracii consideră ca viața decurge după un tipar deja stabilit.

Dați-mi 5 minute și… vă pot prezice viitorul financiar pentru tot restul vieții!

Harv T. Eker

Eker precizează faptul că modul în care gândim determină dimensiunea averii pe care o acumulăm. Secretul se bazează pe conștientizarea propriilor gânduri și acțiuni, astfel încât să ne putem elibera de alegerile făcute în trecut.

Despre autor

Harv T. Eker (n. 1954) este om de afaceri, autor de cărți, orator motivațional și milionar, ce și-a dezvoltat propria teorie privind relația dintre bani și aspectele ce țin de mentalitatea și atitudinile oamenilor.

Folosind principiile și exercițiile pe care le expune în cartea Secretele minţii de milionar, el și-a revizuit gândurile, sentimentele și acțiunile – nu doar pentru a obține succesul, ci și pentru a-l menține pe termen lung.

A reușit astfel să schimbe viețile a numeroși oameni din toate colțurile lumii, ajutându-i să-și atingă obiectivele și să obțină independența financiară. Scrierile și seminariile lui Eker se concentrează adesea pe conceptul său de „minte de milionar”, o colecție de „atitudini mentale care facilitează bogăția”.

Această teorie presupune că fiecare om are un „tipar financiar” sau un „tipar intern care dictează relația lui cu banii” și că prin schimbarea acestui tipar, oamenii își pot schimba capacitatea lor de a acumula avere.

Inteligenta emoțională în leadership de Daniel Goleman, Richard Boytazis și Annie McKee

Cartea Inteligența emoțională în leadership descrie experiențele multor lideri cu o experiență emoțională deosebită. Din cercetarea acestor cazuri, au fost descoperite răspunsuri referitoare la conducerea bazată pe inteligența emoțională.

Pentru ca un lider să inspire angajații în atingerea propriilor obiective profesionale, acesta trebuie să vină cu răspunsuri pentru întrebări de genul: Ce resurse le pot fi utile angajaților pentru a fi eficienți? De unde își poate trage forța lăuntrică un lider? Cum creează acesta un climat favorabil pentru inventivitate, performanță și relații interumane roditoare?

„Inteligență emoțională în leadership” reevaluează ce înseamnă să fii un lider remarcabil

Time

Plină de sfaturi practice, bazate de rezultate ale cercetării științifice, această carte este o adevărată gemă în domeniul ei – o lectură inteligentă deopotrivă pentru studenți și lideri.

Articol recomandat
carte de dezvoltare personala

David Ger

Dimensiunea emoţională a activităţii de conducere – uneori invizibilă, alteori ignorată – determină cât de bine vor funcţiona toate celelalte aspecte organizaționale. Conducerea bazată pe inteligenţă emoţională inspiră şi stimulează pasiunea. De asemenea, susţine motivaţia şi devotamentul.

Autorii susțin că cei care şi-au dezvoltat abilităţile emoţionale au început să se cunoască mai bine, să manifeste mai multă empatie, să dea dovadă de mai multă stăpânire de sine şi să beneficieze de relaţii interumane mai armonioase.

Despre autori

Daniel Goleman (n. 7 martie 1946) și-a creat o reputație mondială de jurnalist și cercetător în psihologie clinică și științe comportamentale, domenii în care a obținut doctoratul la Harvard. A fost redactor la The New York Times pe teme de știință, iar pentru articolele sale a fost nominalizat de două ori la Premiul Pulitzer.

Richard Boyatzis este profesor de conduită organizațională și decan al Departamentului de conduită organizațională de la Facultatea de Management din cadrul Universității Case Western Reserve. Între 1994 și 1999 a fost responsabil cu educația și a avut funcția de decan asociat al Departamentului de programe educative din cadrul aceleiași facultăți.

Annie McKee face parte din comitetul profesoral de la Școala postuniversitară de pedagogie a Universității Pennsylvania, predă la Institutul Aresty de Educație Executivă al Școlii Wharton și oferă consultanță liderilor din afaceri și diferitor organizații din lumea întreagă.

Secretele succesului în era digitală. Cum să vă faceți prieteni și să deveniți influent de Dale Carnegie & Asociații

Cartea Secretele succesului în era digitală. Cum să vă faceți prieteni și să deveniți influent este un ghid necesar pentru cei care își doresc să își atingă obiectivele profesionale în mediul digital.

În lumea contemporană, caracterizată de apariţia reţelelor de socializare, dominaţia e-mailului şi înlocuirea interacţiunilor directe de către cele virtuale, lecţiile lui Dale Carnegie nu sunt doar actuale, ci şi extrem de importante.

Deşi nu ar fi putut niciodată prezice traiectoria pe care o va urma tehnologia, Carnegie se dovedeşte a fi un profesor înţelept, al cărui ajutor poate fi extrem de util în peisajul digital în care trăim.

Pentru a dovedi că învăţăturile acestuia sunt în continuare relevante, Brent Cole, lucrând alături de Dale Carnegie & Associates, Inc., a regândit recomandările şi principiile transmise de acesta pentru dificila eră digitală în care trăim.

Chiar dacă, în prezent, comunicăm utilizând instrumente diferite şi cu o viteză mult mai mare, sfaturile lui Carnegie privind felul în care putem să discutăm, conducem şi muncim eficient rămân de nepreţuit odată cu trecerea anilor.

Citind această carte, vei învăţa cum să comunici cu diplomaţie şi tact, să descoperi subtilităţile şi valoarea mediilor online, să-i faci pe oameni să te placă, să creezi o reţea stabilă, să devii un orator mai convingător, să transmiţi mesajul cât mai clar şi cât mai departe, să fii un lider mai eficient, să devii un specialist când vine vorba de mediul online.

Despre autor

Dale Carnegie (24 noiembrie 1888), pe numele lui real Dale Carnagey, s‑a născut într‑o familie săracă de fermieri americani. După absolvirea facultăţii, a vândut cursuri prin corespondenţă în Nebraska şi a obţinut câteva roluri ca actor la New York, fără prea mare succes.

În 1912 a fost angajat de Young Men’s Christian Association să predea cursuri pentru adulţi şi a descoperit, fără să își fi propus, o metodă de a diminua teama celor care vorbesc în faţa unui public numeros.

Astfel a început faimoasa carieră a lui Dale Carnegie, care a ajuns să fie considerat cel mai mare autor de literatură motivațională al secolului al XX‑lea. În anii ’50 au început să prindă contur proiectele din cadrul programului Dale Carnegie Training, care se bazează pe principiile promovate de fondatorul său.

Iată care sunt cele mai importante sfaturi și recomandări de carte, privind setarea și atingerea obiectivelor profesionale. Aceste țeluri, pe care fiecare individ le poate avea, îi pot oferi acestuia o direcție clară în carieră, astfel încât să atingă o calitate a vieții superioară, dar și să se bucure de o satisfacție uriașă, pe plan profesional, prin realizarea lor.

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus