Editura Curtea Veche, împreună cu revista Capital, continuă să aducă mai aproape de cititori cele mai renumite cărţi de business. Cartea lui Robert Townsend, cu sfaturi utile privind formarea profesională a oricărui manager, este disponibilă încă de luni 28 martie la chioşcuri împreună cu revista Capital.

Deşi a fost scrisă cu peste patruzeci de ani în urmă, „Ascensiunea într-o organizaţie“ rămâne în continuare o carte de mare actualitate, aşa cum reiese şi din cele mai bune recenzii făcute de-a lungul timpului. Specialiştii spun că volumul, un bestseller în topul cărţilor de afaceri, este indispensabil pentru formarea profesională a oricărui manager.

Robert Townsend, autorul cărţii, este renumit pentru faptul că a revoluţionat mentalitatea predominantă în lumea afacerilor corporatiste. În 1962, a devenit CEO al companiei Avis, falimentară pe vremea aceea, şi a transformat-o într-o afacere cu adevărat profitabilă, făcând-o să rivalizeze cu cea mai mare companie din branşă.

În această carte, inspirată din expe­rienţa dobândită la Avis, Robert Townsend propune un model de conducere bazat pe umanizarea afacerilor – motiv pentru care, atunci când vorbeșşe despre angajați, autorul foloseşte cu pre­ponderență termenul „oameni“.

Esenţa cărții constă în faptul că, indiferent de companie, personalul trebuie tratat omenește, susţinut pentru a-şi îndeplini sarcinile şi, de asemenea, recompensat pe măsură şi neapărat în mod echitabil. Townsend demitizează ideile preconcepute potrivit cărora oamenilor nu le place să muncească, ei îndeplinindu-şi atribuțiile doar pentru că sunt obligaţi, împinşi de la spate de şefii lor. Dar lucrurile stau exact invers, spune autorul.

Limbaj inspirat, mentalitate reformatoare, atitudine degajată, ironie fină, integritate – acestea, şi multe altele, sunt ingredientele fundamentale la care apelează Townsend pentru promovarea mesajelor lui epatante. Concediază pe toată lumea din departamentul de relații publice, dă afară tot departamentul de resurse umane, renunță la vechea agenţie de publicitate, scapă de secretară şi… formează, în schimb, o echipă care să asigure servicii pentru personal – iată câteva dintre formulele revo­luționare care i-au adus faimă autorului, aşezându-l însă, aşa cum era de aşteptat, şi în vizorul criticii.

 

 

O carte care trebuie memorată

Textul cărţii e organizat în secţiuni mici, care tratează probleme mari – „Adjunctul care se face că muncește“, „Cum să-ți faci şeful să iasă la pensie“, „Insubordonarea și necesitatea ei“, „Contractele de angajare – argumente împotriva lor“, „Fără secretară“, „Corectitudine, dreptate și alte ciudățenii“. Cartea lui Townsend sparge tiparele, constituind un real îndemn de a nu ne bloca în acele „rutine organizaționale“ care sufocă angajații şi gâtuie profiturile.

Orientată împotriva birocrației corporatiste și punând accent pe relațiile interumane, dar și pe reinventarea mediului de afaceri, „Ascensiunea
într-o orga­niza­ţie“ reprezintă o lectură cuprinzătoare şi agreabilă, cartea fiind scrisă într-un stil dezinvolt şi plin de duh. Robert Townsend este considerat a fi inventatorul a ceea ce numim astăzi „leadership“.

Prin gândirea lui radicală, a schimbat imaginea și rolul oamenilor care se poziţionează la conducerea unei companii. Townsend a fost un model pentru generații întregi de manageri corporatiști. Iar „Ascensiunea într-o organizație“ îi confirmă reputația, impunându-se ca un volum care, conform spuselor lui Tom ­Peters, „nu trebuie citit, ci memorat“.