Claudia Moscovici este critic literar şi de artă și autoarea volumului „Între două lumi”, publicat în 2011 la editura Curtea Veche. Aceasta este continuarea articolului semnat de autoare despre procesul de publicare al unui volum în Statele Unite ale Americii. Varianta în engleză o puteți citi aici.

Ebooks și publicarea pe cont propriu 

Dat fiind contextul nefavorabil noilor autori, nu e de mirare că aceștia aleg deseori să publice pe cont propriu în format electronic (e-book) de exemplu prin intermediul programului Amazon Kindle. Spre deosebire de publicarea pe hârtie, ce necesită cheltuirea unor mari sume de bani, varianta electronică nu implică investiții prea mari. Dar există, totodată, o serie de dezavantaje: sunt atâtea cărți apărute astfel, mai ales acum, când oricine își poate publica pe cont propriu manuscrisul prin Kindle, ori alt program similar, încât oceanul de informații a devenit atât de vast că orice autor care nu beneficiază de un buget considerabil pentru promovare și de relații în media devine el însuși doar o picătură din oceanul cu cărți și din potopul de informații. Pentru a ajunge la suprafață, e nevoie de multă ingeniozitate, noroc și crearea unei rețele de contacte pe internet.

 

Ca mulți alți autori, mi s-au pus și mie întrebări privitoare la direcția în care cred că se îndreaptă industria editării. Presupun că publicarea  pe cont propriu va câștiga teren și că viitorul e deja aici, prin conceptul e-book. Acest format scutește de cele mai multe dintre costurile de distribuire a cărții, reprezentând un enorm avantaj atât pentru autor cât și pentru editor, din moment ce costurile de distribuire sunt atât de ridicate peste tot în lume. Acesta este și motivul pentru care autorii primesc, în general, între cinci și zece procente din suma obținută în urma vânzării cărților publicate. Procentul variază în funcție de numărul de exemplare vândute (pe măsură ce un autor e mai bine vândut, va primi un procent mai ridicat) dar și de negocierea contractului dintre editură și scriitor sau agentul care îl reprezintă. Totuși, celor mai mulți dintre autori, cele cinci sau șase procente profit nu le sunt suficiente pentru a-și asigura existența. Dat fiind că edițiile în format electronic sunt convenabile și pentru cititori, deoarece Kindle-urile sau Nook-urile sunt mult mai portabile decât douăzeci sau treizeci de cărți. Este adevărat că mulți preferă, totuși, să răsfoiască paginile unei cărți. Însă cred că această preferință se datorează, în mare parte, obișnuinței; modului în care am fost crescuți. În câțiva ani, sistemul de învățare al școlii frecventate de fiica mea va înlocui cărțile pe suport de hârtie cu cele pe suport electronic. Această schimbare va avea loc în curând în școlile din întreaga țară, astfel că elevii din clasele primare probabil că nici nu vor avea șansa de a ține în mâini o carte de hârtie. E de așteptat ca cei care vor crește învățând de pe e-book-uri în școli, fără să aibă un termen de comparație, să nu prefere, ca adulți, cărțile în format actual.

Prevăzând aceste schimbări majore, marile edituri încearcă să se adapteze cât mai bine posibil la noile tehnologii și la cerințele cititorilor. Trimit, mai jos, către un articol relevant pe această temă, scris de Christine Kerney (Reuters), despre Book Expo America:

http://www.reuters.com/article/2011/05/27/us-books-ebooks-idUSTRE74Q5J020110527

Unul dintre dezavantajele majore în ceea ce privește cărțile în format electronic este faptul că utilizatorii lor sunt, încă, dependenți de companiile producătoare de e-reader-e – cum ar fi Amazon pentru Kindle – astfel că un e-reader produs de o anumită companie nu este compatibil cu un program de citire produs de o alta. Dacă lucrurile nu ar fi stat astfel, riscul de a pierde profitul ar fi fost mult mai mare: ar fi însemnat ca oricine să poată trimite sau primi o carte prin e-mail, fără să fie nevoit să plătească pentru ea.

 

Ipoteze referitoare la viitorul industriei editoriale:

a) Cărți pe suport de hârtie versus e-book-uri

Care sunt predicțiile mele referitoare la viitorul industriei editoriale din Statele Unite? Sunt de părere că, pentru generația care a crescut cu cărțile pe suport de hârtie, acestea din urmă vor rămâne în topul preferințelor, însă va avea loc și adaptarea treptată la e-book-uri. Noua generație, care s-a obișnuit cu e-book-urile încă din școala generală, le va prefera pe acestea în locul cărților pe suport de hârtie, la fel cum copiii care au crescut fiind obișnuiți cu computerele nu mai utilizează mașina de scris. Editorii vizionari, care se vor impune pe piața e-book-urilor, vor obține puterea și vor avea influență în industria editorială.

b) Promovarea și marketingul de carte

Era scriitorilor timizi și retrași, care evită sau chiar resping presa și contactul cu cititorii, a trecut de mult. Indiferent dacă alegeți să colaborați cu o editură mare, cu una mai mică și independentă, ori să încercați pe cont propriu, trebuie să fiți dispus să împărtășiți cu ceilalți, prin orice mijloc posibil și valorificând toate oportunitățile disponibile, cărțile pe care le-ați scris. În afară de crearea unei rețele de contacte pe internet, promovarea prin intermediul noilor mijloace media – cum ar fi trailer-ele de carte, videoclipurile muzicale și filmele – va avea o importanță din ce în ce mai mare. Ne îndreptăm, pe plan internațional, către o cultură a vizualului bazată pe gratificarea instantă. Secvențele video au un impact direct și imediat asupra privitorilor, aceștia simțindu-se tentați să afle mai multe detalii despre cartea dumneavoastră. Am avut șansa de a colabora, la trailer-ul pentru romanul meu, Velvet Totalitarism/Între două lumi, cu fotografi, actori, muzicieni și producători deosebit de talentați din România – Andy Platon, Anthony Icuagu, Marcel Lovin, Ioana Picos, Mihai Marin, Claudiu Ciprian Popa, Elena Rotaru, Elena Xing, Andrei Dombrovski – cărora le sunt extrem de recunoscătoare și cu care sper să colaborez și pentru viitoarele lansări de carte.

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://www.youtube.com/watch?v=KURICuT8TcA[/youtube]

 

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://www.youtube.com/watch?v=DgCdLdygaII&feature=plcp[/youtube]

 

Filmul este, în mod special, un compus al tuturor artelor și o sărbătoare a simțurilor. Autorii care colaborează în mod fericit cu regizorii și își transpun romanele în filme, măresc șansele succesului pentru cărțile lor.

c)      Agenții literari

După cum am amintit, influența agenților literari din Statele Unite și Marea Britanie a luat proporții imense în anii ’90 și la începutul anilor 2000, însă la ora actuală se află în declin din două mari motive. În primul rând, după cum am explicat mai devreme, calea de a te strecura dincolo de mormanul de noroi e una foarte îngustă. Asta înseamnă că majoritatea agenților literari de succes nu le mai sunt accesibili autorilor. În al doilea rând, s-au îmbunătățit modalitățile de a publica pe cont propriu – crescând atât ca grad de acceptabilitate, cât și în ceea ce privește oportunitățile spre succes pe care le oferă – dându-le autorilor șansa de a reuși pe cont propriu. Numărul publicațiilor care devin best seller-uri este foarte mic, indiferent de modalitatea aleasă ori de procedeele preferate. Asta nu se va schimba, indiferent de modificările prin care va trece industria editorială. Popularitatea este dificil de obținut și depinde de o mulțime de factori care nu pot fi controlați nici de autor, nici de editor. Dar nu uitați că succesul este o călătorie, nu o destinație, așa că bucurați-vă de fiecare etapă a scrisului, publicării și promovării, care aduce cu sine atât de multe provocări și atâtea satisfacții.

 

Romanul „Între două lumi” relatează trăirile și experiențele unei familii ce caută drumul spre libertate. În contextul istoric al României comuniste de la începutul anilor 1980, emigrarea în Statele Unite conferă speranță familiei care este pusă în fața unor decizii ce îi vor afecta pe fiecare în parte. Lansarea romanului a reprezentat o premieră în țară dat fiind faptul că, pe lângă prezentările și analizele rostite de invitați, au fost proiectate o prezentare video a cărții și un videoclip pentru o melodie realizată special pentru roman. Ambele pot fi vizionate mai sus.

Sursa foto