Acum citești
Metode inteligente și pline de umor pentru educarea copiilor. Care este secretul unei comunicări eficiente

Metode inteligente și pline de umor pentru educarea copiilor. Care este secretul unei comunicări eficiente

Mai ieri parcă eram și noi copii! Și parcă o aud pe mama, ca și cum s-ar fi întâmplat acum zece minute, strigând la mine că mi-am aruncat din nou hainele. Sau că am uitat să-mi aranjez patul. Sau că am lăsat împrăștiate cărțile. Și mă opresc aici ca să nu le devoalez pe cele aflate la capitolul artilerie grea. Părinții, respectiv profesorii comunică cu copiii așa cum li se pare lor, în acel moment, că este mai oportun pentru a rezolva situația. Dar oare este și o comunicare eficientă?

Răspunsul la această întrebare, dar și multe alte informații, le găsiți în cartea ,,Comunicarea eficientă cu copiii acasă și la școală“, scrisă de Adele Faber , Elaine Mazlish , Lisa Nyberg , Rosalyn Templeton și publicată la editura Curtea Veche Publishing.

Dacă ești profesor sau părinte, această carte îți va schimba abordarea când vine vorba de educația copiilor. Ei bine, comportamentul de la școală al elevilor este profund influențat de ceea ce se întâmplă acasă. Dacă părinții nu formează o echipă cu profesorii în privința educației copiilor, rezultatul nu va fi cel așteptat.

Metode inteligente și pline de umor pentru educarea copiilor

Adele Faber și Elaine Mazlish, specialiste în comunicare și în educația copiilor, propun metode inteligente și pline de umor, completate de o serie de sfaturi punctuale, de ilustrații amuzante, precum și de studii de caz din care se pot trage concluzii utile.
Prin aplicarea acestor metode, părinții și profesorii îi pot ajuta pe copii să facă față celor mai diverse probleme care le afectează procesul de învățare. Totodată, vor înțelege mai bine diferența dintre cuvintele care stârnesc conflicte și cele care construiesc un context pașnic, de cooperare.

Iată motivația scrierii acestei cărți care le pot schimba părinților și profesorilor percepția asupra comunicării cu elevii, resctiv copii:

,,Ne am dat seama că avem o responsabilitate suplimentară față de generația de copii din zilele noastre. Nu s a mai întâmplat niciodată înainte ca atâția tineri să fie expuși unui număr așa de mare de imagini de o cruzime ieșită din comun. Niciodată înainte copiii nu au fost martorii atâtor demonstrații de rezolvare agresivă a problemelor, cu bătăi, gloanțe sau bombe. Și niciodată înainte nu a existat o nevoie atât de stringentă de a le oferi copiilor noștri un model viu al felului în care divergențele se pot soluționa printr o comunicare deschisă și respectuoasă. Aceasta este cea mai bună protecție pe care le o putem da împotriva propriilor impulsuri violente. Atunci când intervin momentele inevitabile de frustrare și furie, în loc să pună mâna pe o armă, pot recurge la cuvintele pe care le au auzit de la persoanele importante din viața lor.”

Cine este Liz Lander, personajul acestei cărți: ,,Ea urma să fie „eul“ nostru!”

,,Atunci când ne am apucat să scriem această carte, am hotărât să creăm un personaj, Liz Lander, care să vorbească în locul nostru. Întruchipa o profesoară tânără, cum fuseserăm și noi odinioară, iar strădaniile ei de a comunica mai eficient cu elevii săi oglindeau eforturile noastre. Ea urma să fie „eul“nostru”, explică autoarele demersul lor.

Înainte de a începe să citiți cartea, nu uitați:

,,Există o legătură directă între ceea ce simt copiii și felul în care se comportă.
Atunci când ceea ce simt e corect, se poartă corect.
Cum să-i ajutăm să simtă corect?
Acceptându- le sentimentele!”

Autoarele recunosc că profesorul este bine intenționat, însă atunci când elevul e bombardat cu critici și sfaturi, el nu mai poate să se gândeas¬că cu ușurință la problema lui sau să își asume responsabili¬tatea pentru ceea ce a făcut.
Mai exact, copiilor le este greu să își schimbe comportamentul atunci când sentimentele lor sunt complet ignorate. Le este mult mai ușor să își schimbe comportamentul atunci când sentimentele lor sunt acceptate.

Ce este de făcut pentru a avea o comunicare cât mai eficientă cu copilul, atât la școală, cât și acasă?

Articol recomandat
practici de meditatie

I. Copiilor trebuie să li se recunoască sentimentele – acasă și la școală

  1. În loc de a nu lua în seamă sentimentele copilului, puteți:
    a. Să identificați sentimentele copilului.
    b. Să recunoașteți sentimentele copilului printr un sunet sau un cuvânt.
  2. Să îi oferiți copilului prin imaginație ceea ce nu i puteți oferi în realitate.
  3. Să acceptați sentimentele, chiar și atunci când puneți capăt comportamentelor inacceptabile.
    Exemplu: „Vei fi la fel de furios din cauza notei, chiar dacă lovești așa cu piciorul în bancă! Nu e voie să faci așa. Dar poți, în schimb, să mi spui mai mult despre ceea ce te necăjește. Sau poți să mi desenezi, dacă vrei.”

II. 7 metode de a i atrage pe copii să coopereze – acasă și la școală

Ex: Adultul: Cine a făcut mizeria asta pe jos?
În loc de chestionări și critică, aplică următoarea tactică:

  1. Descrie problema.
  2. Oferă informații.
  3. Oferă o variantă.
  4. Exprimă te printr un cuvânt sau un gest.
  5. Descrie ceea ce simți tu.
  6. Așterne pe hârtie.
  7. Fii glumeț (folosește altă voce sau alt accent).

III. Capcanele pedepsirii: alternative care duc la autodisciplină:

  1. Indică o soluție utilă.
  2. Exprimă o dezaprobare fermă (fără să ataci firea persoanei).
  3. Spune ce pretenții ai.
  4. Arată cum se pot face îmbunătățiri.
  5. Oferă o opțiune.
  6. Lasă-l să simtă consecințele purtării lui.

Ușor-ușor, învățând să-ți descoperi copilul, să ai mai mult timp pentru el, vei învățat faptul că a comunica înseamnă totul! Înseamnă să-i oferi liniște, echilibru, explicații pertinente în legătură cu unele subiecte care-l intrigă și pe care nu le înțelege așa cum face un adult. Înseamnă respect și de-o parte și de cealaltă a baricadei.

Ne-ar plăcea să ne scrii despre experiențele tale și să ne dezvălui care este tactica de comunicare pe care o aplici tu cu copilul tău. Așteptăm și impresiile tale despre cartea ,,Comunicarea eficientă cu copiii acasă și la școală“, scrisă la editura Curtea Veche Publiching!

Cine sunt Adele Faber și Elaine Mazlish

Adele Faber (n. 1928) a studiat dramaturgia la Queens College, are studii de master în pedagogie la Universitatea New York şi a fost profesoară de liceu la New York timp de opt ani.

Elaine Mazlish (1925–2017) a studiat teatrul la Universitatea New York, fiind cunoscută şi ca artist profesionist şi compozitor.
Adele Faber şi Elaine Mazlish au condus mai bine de 40 de ani ateliere de lucru cu părinţii şi au ținut conferinţe pentru toţi cei interesaţi de educaţia copiilor – părinţi, profesori şi specialişti. Lucrând la început alături de dr. Haim Ginott, specialist în psihologia copilului, autoarele au devenit în scurt timp experţi de renume internaţional în comunicarea dintre adulţi şi copii.

La Curtea Veche Publishing s-a mai tradus cartea lor Comunicarea eficientă cu copiii. Acasă şi la şcoală (2002, 2008, 2013), scrisă în colaborare cu Lisa Nyberg şi Rosalyn Anstine Templeton.

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus