Acum citești
Chemați doctorul pentru director! Când liderul suferă de ,,boala managerului”

Chemați doctorul pentru director! Când liderul suferă de ,,boala managerului”

Se vorbește mult despre starea de spirit a unui lider. De ce oare? Pentru că starea de spirit a șefului are cel mai pronunțat impact asupra performanței angajatului atunci când este una pozitivă.

Și știți și voi că atunci când lucrăm într-un mediu constructiv, într-o atmosferă plăcută, lucrurile sunt într-o continuă evoluție. Nu este nimic mai neplăcut decât un job stresant și un șef care urlă în fiecare zi, chiar și atunci când lucrurile nu merg chiar atât de rău pe cât le invocă el.

Liderul nostru cel de toate zilele!

Tocmai de aceea, liderul, șeful, conducătorul unui grup – sau cum vreți voi să-l numiți – este cel care conduce, cel care dă tonul, cel care gestionează totul, atât în situațiile bune, cât și în cele de criză.
Da, contează enorm de mult starea de spirit a liderului! Contează să fie optimist, să fie pozitiv, să fie încrezător. Dar, în același timp trebuie să fie în concordanță cu ceea ce se întâmplă în jur. Daniel Goleman a numit această relație rezonanță dinamică.

,,Buna dispoziție crește performanțele pozitive, dar nu are sens ca un lider să fie vesel ca o zi de primăvară dacă vânzările sunt în scădere sau afacerea se duce de râpă. Cei mai eficienți directori executivi se simt și se poartă adecvat, în funcție de situația trăită, păstrând o doză sănătoasă de optimism și respectând sentimentele celorlalți”, explică Daniel Goleman în cartea Ce înseamnă să fii un lider bun, publicată la Curtea Veche Publishing.

Care sunt cele patru componente ale inteligenței emoționale în acțiune

Conștiința de sine – poate cea mai importantă competență a inteligenței emoționale este abilitatea de a ne identifica propriile emoții. De altfel, ne permite să ne cunoaștem punctele forte și limitele și să ne respectăm pe noi înșine.

Autocontrolul – ne oferă posibilitatea de a ne stăpâni emoțiile și de a acționa cu sinceritate și integritate, astfel încât ceilalți să se poată baza pe noi și să ne putem adapta la situații inedite.

Conștiința socială – include abilitățile empatiei și ale intuiției organizaționale. Astfel, liderii rezonanți înțeleg în profunzime ce efecte au vorbele și acțiunile lor asupra celorlalți și sunt destul de sensibili încât să le schimbe atunci când observă un impact negativ.

Managementul relațiilor – ultima dintre cele patru competențe ale inteligenței emoționale, include abilitățile de a comunica în mod clar și convingător, de a rezolva conflicte și de a construi legături interpersonale puternice.

Tonul face muzica!

Daniel Goleman a prezentat și un exemplu concret în care se observă beneficiile inteligenței emoționale, atunci când ele sunt aplicate corect de către lider: totul s-a întâmplat într-un departament experimental al grupului media britanic BBC.


,,În ciuda eforturilor depuse de cei două sute de jurnaliști și redactori, managementul a decis să-l închidă. Faptul că departamentul urma să-și înceteze activitatea era deja o veste proastă, însă modul ostil și brusc în care directorul executiv a anunțat decizia i-a incitat pe angajați să aibă o reacție mult mai puternică decât frustrarea așteptată. Prin starea irascibilă și tonul arțăgos, directorul a creat o atmosferă atât de amenințătoare, încât a trebuit să cheme paza să-l scoată nevătămat din încăpere.

Articol recomandat
comunicare carismatica

A doua zi, un alt director a venit să se întâlnească cu angajații. Tonul său era serios și plin de respect, la fel și comportamentul. El le-a vorbit despre importanța jurnalismului și le-a reamintit că nimeni nu lucrează în jurnalism ca să se îmbogățească. Le-a mai povestit că în trecut fusese și el concediat și cum s-a zbătut să-și găsească un alt serviciu – dar a rămas dedicat profesiei.

Ce reacție au avut angajații, care cu o zi înainte formau o mulțime furioasă? Când acest lider rezonant a terminat de vorbit, oamenii s-au simțit încurajați”, a observat Daniel Goleman.

Mulți lideri suferă de ,,boala managerului”. Un simptom deosebit de neplăcut este acela când liderul este complet ignorant cu privire la felul în care stările și comportamentul său sunt văzute de ceilalți.

În spatele unui lider de succes stă o echipă puternică!

Așadar, dragi lideri, tratați-vă cât mai urgent de această boală care nu face decât să vă îndepărteze de oamenii din echipă și să scadă randamentul muncii lor. Și implicit performanța. Vorba aceea, tonul face muzica, așa că încercați să vă puneți în pielea oamenilor înainte de a le anunța pe un ton imperativ și arogant veștile proaste.

Puterea unui lider este dată de oamenii din jurul lui, deoarece oricât de strălucit ar fi șeful, fără o echipă puternică în spate nu există performanță.

Vezi comentariile (0)

Scrie un răspuns

Adresa ta de email nu va fi făcută publică.

mergi sus