Au un ghiozdan în care poate intra o lume întreagă, fac tot felul de activități, stăpânesc de la vârste fragede secretele tehnologiei, însă uneori copiii noștri suferă în tăcere, fără a vorbi, împreună cu părinții sau cu profesorii, despre sentimentele, emoțiile și trăirile de zi cu zi.
Cuprins
Pentru că, dincolo de note, de materii, de profesori exigenți, de părinți care își doresc să-și vadă copilul implicat în cât mai multe activități, ce facem cu ceea ce simte un copil, cu emoțiile, cu sentimentele lui, cu frustrările și cu traumele la care se poate ajunge dacă el nu vorbește despre ceea ce-l apasă?
Ei bine, Linda Lantieri şi Daniel Goleman le oferă părinţilor şi pedagogilor strategii eficiente de dezvoltare a inteligenţei emoţionale a copiilor. Astfel, cartea Dezvoltarea Inteligenței emoționale a copiilor, publicată la editura Curtea Veche Publishing îi poate inspira atât pe părinți, cât și pe pedagogi să-și cunoască mai bine copiii/elevii și să-i antreneze în jocuri/exerciții care să le stimuleze creativitatea, liniștea interioară și stăpânirea emoțiilor, respirația și sănătatea.
De ce lipsește învăţarea socio-emoţională de pe lista disciplinelor școlare?
Autoarea demonstrează că pe lista disciplinelor şcolare esenţiale trebuie adăugată una care să aibă ca scop dezvoltarea rezilienţei interioare a copiilor, mai exact învăţarea socio-emoţională. Această carte poate structura o asemenea disciplină, deoarece prezintă strategii care ţin cont de specificul dezvoltării neurologice, fizice şi psihologice a copiilor.
Program educaţional vizând învăţarea socio-emoţională
Mai exact, valorificând cele mai recente descoperiri din domeniul cercetărilor asupra funcţionării creierului şi din psihopedagogie, Linda Lantieri a creat un program educaţional vizând învăţarea socio-emoţională, care, aplicat în multe şcoli, s-a dovedit extrem de eficient în a-i ajuta pe copii să se relaxeze, să îşi exprime adecvat emoţiile, să îşi descopere interesele şi să depăşească anumite dificultăţi și uneori, chiar traume.
În carte veți găsi și alte benefiicii ale aplicării exerciţiilor din acest ghid sunt: creşterea stimei de sine, îmbunătăţirea conştiinţei de sine şi a abilităţilor de comunicare interpersonală şi creşterea performanţei şcolare.
,,Copiii care sunt bine îngrijți și ai căror părinți îi ajută să învețe cum să se liniștească, de exemplu, când sunt supărați, par să dezvolte circuite neuronale mai capabile să gestioneze emoțiile negative. În schimb, cei neglijați de părinți vor fi predispuși să acționeze mânați de impulsuri negative sau vor avea probleme în a se liniști când resimt un discomfort.”
Care sunt exercițiile pentru liniștirea corpului și concentrarea minții?
Este bine de știut că părintele trebuie să se familiarizeze el însuși cu aceste tehnici de dobândire a păcii interioare și a calmului. Cu alte cuvinte, dacă vrei să-i transmiți copilului tău un sentiment de liniște și regăsire, trebuie ca transformarea să se producă în primul în tine, părintele lui.
Pentru ca cele două tehnici – relaxarea musculară progresivă și prezența conștientă – să fie eficiente, oferindu-vă beneficiile reducerii stresului, este nevoie de exercițiu. Iar pentru a ghida pe cineva în mod autentic în procesul de învățare este util să fiți chiar voi practicanți ai tehnicilor.
Iată ce ar trebui să facă fiecare părinte care vrea să aplice aceste exerciții de relaxare pentru copiii lor:
1. Fiți partener de învățare și ghid pentru copilul vostru!
2. Copiii învață cel mai bine participând activ la studiu.
3. Integrați ritualuri și obiceiuri noi în viața familiei!
4. Creați un ritual de liniștire în preajma cinei!
5. Creați un colț al păcii interioare!
6. Învățați-vă copilul activitatea Păstrează-ți calmul!
7. Folosiți muzică de relaxare!
8. Vorbiți despre evenimentele violente și tulburătoare la care copilul este martor!
9. Petreceți cât mai mult timp în aer liber!
10. Ajutați-vă copilul să rămână conectat la indiciile corpului său!
11. Folosiți timpul pentru povești în mod eficient!
În cartea Dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor, sunt prezentate exerciții pentru relaxarea corpului și concentrarea minții pentru copii, pe diverse grupuri de vârstă. Totodată, autorii au și o serie de sugestii pentru reducerea stresului cu care, de altfel, ne confruntăm toți, de la mic la mare.
Să ne descoperim copiii!
Copiii între 5 și 7 ani au o curiozitate naturală, inocență și bucurie în relație cu lumea din jurul lor. În consecință, vor răspunde cu interes și deschidere ideii de a învăța lucruri noi despre liniștea minții și relaxarea corpului.
Copiii între 8 și 11 ani sunt plini de energie și nu au astâmpăr. Pentru că uneori renunță repede și sunt foarte sensibili la critică, este de preferat să le oferiți un feedback pozitiv și multe încurajări pe tot parcursul procesului de învățare/joacă/exerciții.
Copiii de 12 ani și mai mari reprezintă o provocare mai mare. Dacă ar exista un cuvânt care să caracterizeze adolescența, acesta ar fi schimbare. Adolescenții se schimbă rapid emoțional, fizic, intelectual, social și spiritual. Ei au mai multe surse de stres în viața lor. Corpul lor se schimbă în moduri care adesea stârnesc confuzie, tocmai de aceea unii dintre ei se simt anxioși și neînțeleși.
Ce se întâmplă când adulții ignoră sentimentele copiilor?
,,Când adulții ignoră sentimentele copiilor lor, aceștia ajung să creadă că sentimentele lor nu sunt importante. Când, în mod repetat, amenințăm sau pedepsim copiii pentru că își manifestă emoțiile, aceștia învață că emoțiile sunt periculoase și că ele trebuie tăinuite – o invitație pentru mai târziu, care face loc depresiei și furiei”, explică autoarea Linda Lantieri.
Astfel, când adulții nu sunt capabili să arate copiilor agresivi sau furioși alte moduri în care să-și exprime emoțiile și să-și gestioneze sentimentele, aceștia învață că este acceptabil să îi lovești pe ceilalți și să ai un acces de furie pentru a primi ceea ce îți dorești. Ce moștenire le putem lăsa copiilor noștri, oferindu-le moduri concrete de a întări nucleul identității lor?
Ei bine, dragi părinți, dacă învață de când sunt mici să onoreze liniștea, autoreflecția, respectul și introspecția, acest mod de a fi îi poate însoți tot restul vieții.
Cât de mult vom reuși să ne îngrjim de viața interioară a copiilor și cât vom putea să le cultivăm forța interioară?
,,Departe de a fi neimportantă și irelevantă, concentrarea asupra construirii inteligenței emoționale a copiilor și a vieții lor interioare ne va ajuta să obținem echilibrul de care cu toții avem nevoie în această lume haotică. Trebuie să cultivăm compasiunea, introspecția și angajamentul față de noi și față de ceilalți, sentimente necesare pentru a aborda marile dileme spirituale, politice, sociale și emoționale ale vremurilor noastre. Și, așa cum ne-a îndemnat Gandhi: trebuie să începem cu copiii!
Când privesc la uriașele probleme pe care tinerii noștri le moștenesc – racism, terorism, distrugerea naturii – nu îmi pot imagina cum vom trece peste toate fără să cultivăm forța interioară a copiilor”, concluzionează autoarea.
Da, haideți să începem cu ei, haideți să intrăm mai mult în lumea copiilor noștri și să le cunoaștem mai bine sentimentele și emoțiile! Nu este suficient să-i angrenăm în diverse activități, ci este și mai important prin exerciții simple, dar eficiente, să le înțelegem emoțiile și sentimentele, ajutându-i să se adapteze pentru a face față provocărilor vieții, dar și să se cunoască mai bine pe ei înșiși.
Și, ghidați-vă mereu după vorba lui Gandhi: Trebuie să începem cu copiii!