Inventarea Ruritaniei. Imperialismul imaginaţiei

Colecție: Om * Idee * Societate

Titlu original: Inventing Ruritania. The Imperialism of Imagination

Traducător: Luminita Cioroianu

Copertă: Dan Stanciu

Anul apariției: 2002

Număr pagini: 266

Format: 16,5 x 23,5 cm, broşat

ISBN: 973-8356-00-8

Inventarea Ruritaniei. Imperialismul imaginaţiei

Autor: Vesna Goldsworthy

Stoc epuizat
21,19 Lei

Comenzi telefonice:
021 222 25 36 / 0744 369 721
Interval orar: 9:00 - 17:00
  • Idei despre lumea noastră şi istoria ei, despre lumea care a fost şi este sau despre cea care ar fi putut fi. Pe firul acestor idei, omul - cel ce gândeşte şi cel despre care se gândeşte, uneori în pace, niciodată împăcat.

    Încă din 1800, Balcanii - "Estul sălbatic" al Europei - au constituit o adevărată mină de aur pentru literatura şi industria divertismentului din Europa Occidentală şi America. În acest proces al colonizării imaginare, produsele Vestului - ţări precum Transilvania lui Bram Stoker (din Dracula) şi Ruritania lui Anthony Hope (din Prizonierul din Zenda) - au devenit nume de marcă rentabile şi au fost mai cunoscute decât corespondentele lor reale din Balcani. Studiul Vesnei Goldsworthy demonstrează că, pentru Balcani, imperialismul imaginaţiei a avut consecinţe insidioase şi prea puţin recunoscute. Tabuurile religioase, naţionale şi sexuale, proiectate frecvent asupra regiunii, influenţează încă atitudinea şi reacţiile politice ale Occidentului. Goldsworthy descrie cadrul cultural al întâlnirii Vestului cu Balcanii, de la Byron până la corespondenţii de razboi din anii ’90 ai secolului XX, punând alături pentru prima dată, poezia şi ficţiunea - inclusiv genul popular şi comedia, precum şi filmele inspirate de acestea - aparţinând unor autori ca Shelley şi Tennyson, dar şi unui G. B. Shaw, E. M. Forster (a cărui piesa homoerotică "Inima Bosniei" nu a fost jucată niciodată), Graham Greene, Evelyn Waugh şi Lawrence Durrell. Explicând de ce majoritatea celor mai importante opere inspirate de Balcani au fost scrise de femei, autoarea evidenţiază detalii până acum necunoscute despre scriitoare precum Olivia Manning şi Rebecca West.

    Inspirată din surse aparţinând Europei de Vest, dar şi de Est, din scrisori, jurnale, interviuri şi din experienţa autoarei în Balcani, această carte amuzantă şi interesantă oferă o analiză incisivă şi extrem de actuală a exploatării sociale şi politice. Examinând arhetipurile create de literatură şi film şi utilizate de media, cartea deschide noi perspective în domeniul studiilor culturale.

    Vesna Goldsworthy a crescut în fosta Iugoslavie şi şi-a făcut studiile acolo, apoi în Marea Britanie, obţinând doctoratul în literatură engleză la Universitatea din Londra. În prezent predă literatura engleză şi teatru la Birkbeck College, Universitatea din Londra şi la London Centre de la St. Lawrence University, New York. De asemenea, este producător la BBC World Service.